Färdtjänsten sölade – då blev Malte sen till sonens begravning

Foto: Foto: Annika Ström/ P4 Värmland Sveriges Radio
Makarna Malte och Britt Stensson.
NYHETER

Färdtjänsten plockade upp fler resenärer på vägen – och rullstolsburne Malte Stensson, 76, kom sent till sin egen sons begravning.

Nu får Malte och hustrun Britt ersättning – 350 kronor.

Foto: Foto: Värmlandstrafik.
Anders Wahlén.

– Vad är 350 kronor. Det kan de slänga på backen, säger Britt Stensson, 77.

Det var i början av november som deras son begravdes i Ljusets kapell i Kristinehamn.

Malte Stensson är sjuk i MS och och sitter i rullstol. Makarna beställde färdtjänst så att de skulle hinna ta emot gästerna i god tid.

Men när bilen kom åkte chauffören för att hämta ytterligare tre resenärer, som P4 Värmland var först att berätta.

– Det var hemskt. Det var helt fel alltihop. Vi sa att vi skulle på begravning klockan två, men han svarade inte, säger Britt.

– Följden blev att vi blev sena. Vi var där fem-tio minuter över två, säger Malte.

Planen var att vara vid kapellet kvart över ett. När de kom fram hade alla gäster satt sig i bänkarna.

– Det var plågsamt. Väldigt olustigt. Vi hann ju inte bekanta oss med någon. Vi ville ju åka dit före för att ta emot folk och förbereda oss, säger Malte.

”Det har inte du med att göra”

Efter begravningen fick Malte vänta igen. Britt åkte före med familjen. Först efter 20 minuter kom en bil som skjutsade Malte och svärsonen till begravningskaffet.

– Chauffören var så otrevlig. Min dotters man frågade varför han var sen. Då sa föraren att han inte hade med det att göra.

– Det var kallt ute också, säger Britt.

Får ersättning – 350 kronor

Efter händelsen har Britt och Malte fått ett brev från Värmlandstrafik, som ansvarar för leverantören Keolis. De beklagade det som skett och skrev att makarna skulle få en ersättning på 350 kronor.

– Det är ju hemskt att man ska få ersättning för sin sons begravning, säger Britt.

– Jag har inte tänkt att det skulle bli så här. Det går ju liksom inte att ersätta, säger Malte.

Dagen när de skulle ta farväl av sin son blev solkad av händelserna.

– Det var hemskt. Det var ju tråkigt som det var. Och att inte få komma i tid eller någonting. Ingenting stämde. Vi tog det väldigt hårt, säger Malte.

Trafikansvarige: ”För snäv planering”

För snäv planering av två körningar gjorde att föraren tog ett eget initiativ och slog ihop dem. Det är förklaringen som ansvarig upphandlare på Värmlandstrafik, Anders Wahlén ger.

– Det är väldigt beklagligt, detta som har skett. Det ska inte ske. Vi ska ha extra koll på de här transporterna som rör just begravning, för där finns det inte utrymme att komma försent, säger han.

De resenärer som ska på begravning brukar få en egen bil.

– Det är ett så emotionellt ögonblick. Och så var vår tanke. Men det blev fel den här gången, säger Anders Wahlén.

”350 kronor inte vårt svar”

Anders Wahlén säger att ersättningen på 350 kronor inte ska uppfattas som Värmlandstrafiks svar på det som hänt.

– Det är en kund som blivit försenad, och då utgår förseningsersättning. Vi ber om ursäkt för det som hänt, säger Anders Wahlén.

Men förstår du att känns som salt i såren att få 350 kronor när man är sen till sin sons begravning?

– Jo, det kan jag förstå om det uppfattas så. Vi har också skickat brev till kunden där vi ber om ursäkt, säger Anders Wahlén.