Karins kallelse kom fram – efter besöket

1 av 2 | Foto: Foto: Anders Wiklund/TT
Karolinska sjukhuset i Solna.
NYHETER

Karin Ekberg, 69, kallades till en akut röntgen.

Brevet från Karolinska kom fram – fem timmar efter besöket.

– Fan, tänkte jag, säger Karin.

Foto: Foto: Bring Citymail.
Adam Leth, informationschef på Bring.

I förra veckan bedömde Karins läkare att hon behövde röntga benen akut. Karin har en kärlsjukdom som kan ge henne kallbrand. I värsta fall kan det bli fråga om att amputera foten.

– Det sista läkaren sa var ”är det så att foten blir kall så åker du in direkt”, säger Karin.

Men remissen till röntgen på Karolinska dröjde. Och dröjde.

– Vi började vrida öronen åt oss, säger Karins man Lars Ekberg, 71.

Under måndagen la makarna ner tre timmar på att ringa runt till olika personer på Karolinska sjukhuset i Solna.

Till sist fick de tag i en hjälpsam sköterska. Hon meddelade att Karin visst var inbokad för en kontraströntgen – dagen därpå, tisdag klockan tio.

– Vi fick snoka reda på det själva. Annars hade vi suttit i klistret, säger Lars.

När Karin och Lars kom hem anlände posten.

I skörden fanns kallelsen från Karolinska. Brevet, som var utskrivet 16 november, kom alltså fem timmar efter läkartiden 22 november.

– Fan, tänkte jag. Det är väl höjden att en patient ska hålla själv och ordna med tiden. Jag tänker på äldre som bara väntar på posten. Det är så här i hela Tullinge, säger Karin.

”Jättetråkigt”

Alla brev från Karolinska som ska till Storstockholmsområdet delas ut av Bring Citymail.

– Det är jättetråkigt att hon inte fått sin kallelse i tid. Det är väldigt viktigt för oss för oss att både våra kunder och mottagare upplever att de har en bra postgång med oss, säger informationschefen Adam Leth.

Adam Leth säger att det är svårt att svara på varför just Karins brev inte levererades i tid.

Har dialog med KS

– Det finns en många olika faktorer som kan ha gått fel i detta fall, väderomständigheter, resursbrist eller att adressen inte stämmer. För att ge ett bra svar behöver jag sätta mig in i ärendet, säger Adam Leth.

Bring Citymail har en dialog med Karolinska där de utvärderar distributionen. Adam Leth säger att mottagare som upplever brister kan rapportera dem – då blir det ett ärende som Bring kan gå till botten med.

– Det är viktigt, om vi inte får den feedbacken kan vi inte veta vad som är fel. Sen att enskilda brev kommer sent, det händer. Tyvärr kommer det hända i framtiden också, säger Adam Leth, informationschef på Bring Citymail.