PRESENTERAS AV

Jasper, 10, hade svårt att beställa dryck– nu hyllas kafébiträdet

1 av 2 | Foto: Mohammed gav det lilla extra när Jasper råkade beställa fel.
GODA NYHETER

När Alexandras son Jasper som har autism skulle beställa iste blev det fel. Nu hyllar hon kafébiträdet och skiftledaren Mohammed för bemötandet han gav dem.

– Vissa är inte så snälla och uppmärksamma som han var, säger hon.

I fredags var Alexandra Johansson med sina två barn på kafét Starbucks i Västerås. Den tioåriga sonen Jasper, som har högfungerande autism och adhd, ville beställa ett speciellt iste som han druckit där tidigare.

– Jag visste inte vilket han tyckte om så han fick beställa alldeles själv.

Men beställningen blev inte som Jasper tänkt sig, teet var inte alls gott. Så Alexandra gick tillbaka till kafébiträdet och skiftledaren Mohammed Hamma Rasul som tagit emot beställningen – och som redan förvarnat om att drycken nog inte skulle falla Jasper i smaken. 

Trots att Mohammed sötade upp isteet smakade det fortfarande inte gott nog enligt Jasper.

– Då kom Mohammad ut till oss och frågade om Jasper ville ha något annat.

"Sa att det var det godaste han druckit”

Jasper hamnade i en trängd situation menar Alexandra.

– Han gillar inte att kommunicera med okända personer. Det är sociala koder som han inte har koll på, han vet att de finns men vet inte bara hur och när han ska använda dem, säger hon och fortsätter:

– Samtidigt som han ska svara rätt så måste han tänka på hur han ska göra, vilket gör honom stressad.

Dessutom har Jasper missat en del i den sociala utvecklingen då han nyligen avslutat en lång cancerbehandling, enligt Alexandra.

Men Mohammed ska ha hanterat situationen utmärkt. Han satte sig så att Jasper slapp titta på honom och ställde frågor lugnt som ledde till den perfekta drickan som de dessutom fick gratis.

– När vi åkte hem sa han att det var det godaste han druckit.

Mohammed hyllas av tusentals

Alexandra skrev ett inlägg på kaféts Facebooksida och nu hyllas Mohammed av tusentals.

Min son på tio år har precis avslutat en 2 1/2 års cancerbehandling. Dessutom har han högfungerande autism och adhd. Sonen knasade till det och beställde fel (...). Då ställer han (Mohammed) lugnt och tålmodigt nya frågor som leder till det godaste sonen nånsin druckit enligt egen utsago. Han mötte upp min son trots att han inte tittar människor i ögonen, sällan kan besluta sig och jag vart så lycklig! Ta hand om honom och håll hårt i honom. Tack snälla du för att du orkade gå steget längre”.

Enligt Alexandra kan det här bemötandet leda till att Jasper får bättre självförtroende i framtiden.

– Kanske kommer han kunna beställa och betala helt själv, det törs han inte nu. Han vet inte hur folk kommer att bemöta honom, säger hon och fortsätter:

– Vissa är inte så snälla och uppmärksamma som Mohammed var.

”Ville inte att han skulle gå hem missnöjd”

I Mohammeds ögon var Jasper som vilken kund som helst, men han var extra uppmärksam i och med att han märkte att Jasper hade lite problem att beställa.

– Jag sa att de inte skulle vara rädda för att säga om det smakade dåligt. Jag ville inte att han skulle gå missnöjd därifrån, säger Mohammed.

Han tycker att det är kul att händelsen har väckt så mycket uppmärksamhet, även om han inte förväntade sig det.

– För mig hade det räckt om de sa tack, bara det hade varit snällt, säger han och fortsätter:

– Jag har jobbat inom branschen i ett antal år nu, och jag har alltid försökt att bemöta folk som jag själv vill bli bemött.