PRESENTERAS AV

Ulrikas hyllning till Ikeas personal: ”Visade oss medmänsklighet”

1 av 3 | Foto: Privat
Hon hyllar medarbetaren på Ikea.
GODA NYHETER

Besöket på Ikea hade slutat tråkigt för Ulrika och hennes två barn, varav den äldsta dottern har autism, om inte en ur personalen hjälpt dem.

– Jag kände otrolig tacksamhet, hon såg min dotters behov, säger Ulrika.

I fredags åkte Ulrika Jensen åkte med sina två döttar tilll Ikea i Helsingborg. Där skulle de fira den yngsta dottern Linnéas sexårsdag genom att äta middag. Barnen fick välja vad de skulle ha och den äldsta åttaårig dottern Elvira, som har autism, plockade på sig en tårtbit till efterrätt.

– Hennes tårtbit trillade sönder när hon petade på den. Hon blev jätteupprörd och ville ha en ny bit, säger Ulrika.

Då de tagit de tre sista tårtbitarna kunde inte Elvira ta en ny och hon bröt ihop.

– Det kan när hon göra när det inte blir som hon tänkt sig.

”Visste inte vad jag skulle göra”

När Ulrika fick motta slag insåg hon att det skulle eskalera så hon tog Elvira därifrån – medan den andra dottern stod kvar i kön med deras brickor.

– Hon fortsatte att attackera mig och ville springa tillbaka för att ta annan tårtbit. Hon ville inte lugna sig, jag visste inte vad jag skulle göra, jag kunde inte lämna henne där.

Det var då som en ur personalen dök upp och Ulrika bad henne om hjälp – vid denna tidpunkt hade hon brutit ihop.

– Då frågade hon ”hur kan jag hjälpa dig?”. Det var så skönt att höra det.

”Blev nästan lite chockad”

Medarbetaren hämtade den minsta dottern från kassakön och tog med henne till butikens lekland – och släppte in Ulrika och Elvira i amningsrummet där de fick vara i fred. Efter att Elvira lugnat sig kom medarbetaren tillbaka och frågade vad hon kunde göra mer. Ulrika svarade att de vore bra om de fick äta.

– Så då sa hon att de kastar vår gamla mat så att vi kan ta mer.

Hon såg till att Ulrika och barnen fick exakt samma mat och tog med de till kassan där de kunde betala. Hon fixade även fram tre nya tårtbitar.

– Jag blev nästan lite chockad över att hon gjorde det här för oss. Det är klart att de ska ge service men det här är lite utöver vanlig service. Jag kände otrolig tacksamhet, hon såg min dotters behov, säger hon och fortsätter:

– Hon ifrågasatte inte mig som förälder eller när jag berättade om min dotters autism. Hon hjälpte mig och dömde inte.

”Visade oss medmänsklighet”

Ulrika har skrivit ett Facebookinlägg där hon hyllar medarbetarens insats, något även Expressen uppmärksammat: ”Du anar inte vad detta betydde för mig! Någon såg min dotters och familjens behov och brydde sig. Änglar finns!”.

– Hade hon inte hjälpt oss hade vi fått åka därifrån. Hon vände besöket till något bra istället. Hon visade oss medmänsklighet.

För fler liknande historier – följ Goda nyheter på Facebook

ARTIKELN HANDLAR OM

Autism