John Bauer följde med Per Brahe i djupet

Foto: TT / TT NYHETSBYR N
Trotjänaren ”Pelle”, Per Brahe, gick under 1918, alla ombord dog.
HISTORIA

Bara några veckor tidigare inträffade den stora tågkatastrofen i Getå med 41 dödsoffer.
När John Bauer och hans familj skulle flytta till Stockholm vägrade hustrun Ester ta tåget.
– Vi åker inte med tåg, det är för opålitligt. Vi åker med Pelle, ska hon ha sagt.

”Pelle” var skruvångaren Per Brahe som gjorde sin jungfrutur 1857 och gick en gång i veckan mellan Jönköping och Stockholm.

Stora mängder fruktmos

Den 19 november 1918 var bland annat järnspisar, symaskiner och plogbillar lastade på fartyget i Jönköping. Allt gick inte ner i lastutrymmet utan balanserades på däck. Där fanns bland annat flera tunnor med fruktmos, de vägde mellan 300 och 800 kilo styck.

Foto: ARKIVBILD
Konstnärsparet John Bauer och hans fru Ester.

I Gränna klev konstnärsfamiljen Bauer ombord, John, Ester och Bengt – kallad ”Putte. Med sig på båtresan hade de hela sitt bohag för flytten till Stockholm.

Surrades fast på däck

Det var trångt ombord och deras ägodelar – möbler, koffertar och lådor – surrades fast på däck på de få lediga ytorna.

I Gränna lastades också sex ton potatis och två ton päron på.

Under kvällen blåste det upp från nordväst på Vättern, men Per Brahe avgick i tid klockan 23.00. Snart övergick blåsten till storm, strax innan fartyget skulle anlöpa Hästholmen klockan ett på natten gick ångaren till botten.

Samtliga ombord, 16 besättningsmän och åtta passagerare, dog.

1922 bärgades ångaren och användes i flera år som turistattraktion mot betalning.

ARTIKELN HANDLAR OM