De misstänkta terroristerna visar att vi lever som på 1800–talet

Vi lever i en Dickens–värld, en värld med den stackars pojken Oliver Twist och den grymme Fagin som tvingar barnen att bli ficktjuvar. Vi lever i en värld med anarkister, religiösa dårar och hemlighetsfulla, slutna samhällen mitt i samhället.

1 av 9 | Foto: POLISEN
Sex män åtalas för att ha skickat pengar till IS – och för att ha planerat ett terrorattentat.

 

Jag har just skummat i den stora polisutredningen mot de sex misstänkta islamisterna som är åtalade i Solna tingsrätt.
En del skulle säga att den utredningen blottlägger problemet med invandring och segregation. Hustrun till en av männen som åtalas för att ha förberett terrorbrott till exempel. Hon går sällan ut från lägenheten i Strömsund, säger hon. Umgås inte med svenskar. Får av religiösa skäl inte ha kontakt med män. Har sju barn. Lever på socialbidrag.
Mannen har skaffat ny kvinna och barn med henne. Det är ett skäl till hans usla ekonomi. Det är besvärligt att försörja åtta barn och två kvinnor.
Deklarerad inkomst år 2016: 2400 kronor.
Skuld till kronofogden: 175 484 kronor.

 

En annan av de åtalade hyr en tvårummare i andra hand. Mannen bor med sin bror i ena rummet, det andra hyr han i sin tur ut till två andra.
Dessa hyr alltså i tredje hand. Två bröder. En av dem är också åtalad. Saknar uppehållstillstånd i Sverige. Kan inte uppge adressen till sin bostad, den där polisen grep honom. Han förnekar inte att han bor där. Han vet bara inte adressen.

 

Visst kan man diskutera invandringspolitik och polisens effektivitet i detta sammanhang.
Varför är en kvinna med sju barn alls här om hon lever på skattebetalarna i självvald isolering och av religiösa skäl inte får ha kontakt med halva samhället, männen?
Hur många halv– och helkriminella som inte har rätt att bo i Sverige flyter omkring i samhällets utkant?
Sådana frågor kan man ställa efter att ha tittat i polisutredningen. Frågorna är rimliga oavsett om männen är skyldiga eller inte.

 

Men det som framför allt slår mig är misären och skuggvärlden. Människor jagar efter en fast punkt i en kaotisk värld. I hemlandet kan de inte leva längre, må vara på grund av fattigdom eller det outhärdliga förtrycket.
Finns tryggheten i Ryssland? Där någon av dem först sökte ny tillvaro?
I Polen? Där en av dem hade uppehållstillstånd. Grekland? En av dem hade grekisk legitimation.
De flyter omkring. Köper falska papper. Jobbar svart. I Sverige finns folk som lånar ut sin identitet för 2000 kronor i månaden. Man kan hyra ett halvt rum i tredje hand ute i en förort, på en gata man inte vet namnet på.
Byggen, städjobb.

 

Den store brittiske författaren Charles Dickens skildrade en otrygg värld i snabb omvandling, den första industriella revolutionen på 1800–talet då livsvillkoren förändrades och det var folkvandringar inom länderna och mellan Europas länder, och från Europa till Amerika.
Den nya tekniken och den nya ekonomin skapade enorma förmögenheter och enorma klasskillnader. Precis som nu.
Charles Dickens dog 1870 och hann därför inte skildra det märkliga och skrämmande fenomen som växte fram i den ekonomiska och politiska omvälvningens senare skede, i slutet av 1800–talet: vågen av terror. Terrorismen blev en skräck och plåga både i Europa och USA. Fanatiker använde bomber och pistoler och gick gärna i döden för sina påstådda ideal och sitt hat mot samtiden.
Oavsett etikett var terrorismen en reaktionär rörelse, den hade inget med sociala framsteg och kamp för politisk frihet att göra.
Precis som nu.

avPeter Kadhammar

ARTIKELN HANDLAR OM

Sverige

Islamism