Utan snabbare tåg gör vi aldrig någon skillnad

KOLUMNISTER

Jag är en tågnörd! Med nörd menar jag inte att jag vet något om spårvidder eller bygger Märklintåg. Jag älskar däremot att åka tåg.

Att mysigt och lugnt glida genom landskapet. Jag jobbar ombord, läser tidningar, dricker kaffe och kommer ikapp med livet. I stressiga tider kan man välja tyst avdelning, det upptäckte jag när jag en gång bokade fel och fick knipa käft till Karlstad! Vad mycket jag fick gjort.

 

Jag väljer helst tåget oavsett om jag ska till Västerås, Göteborg eller Kalmar.

Förresten, från Stockholm till Kalmar, vill knappast någon åka tåg. Det tar tid, över 4½ timme! Men det köper jag. Jag får ju mer gjort på tågresan än jag får om jag skall stressa till flygplatsen, genom alla kontroller, trängas ut ur planet till en taxi eller buss.

Efter en flygresa känns det som jag inte åstadkommit något annat än höjt blodtrycket.

Foto: SCANPIX

 

Många verkar vara som jag. Enligt statistik från Trafikanalys ökar tågresandet snabbare än befolkningen just nu. En trend i bekantskapskretsen, och då menar jag inte ungdomarna, är att tågluffa på semestern. Jag ska erkänna att jag är avis varje gång jag får höra om trevliga nattåg, restaurangvagnar och vackra vyer. Långsamt och långtråkigt kanske någon skulle säga, härligt säger jag.

Tyvärr finns det problem också. De börjar när man ska ta sig lite längre bort eller till ställen med färre avgångar eller sämre förbindelser. För någon gång måste man ju helt enkelt ta sig till Östersund, Köpenhamn eller Paris. Men hur ska vi då, för miljöns skull, få fler att ta tåget – oavsett om man ska på semester eller jobbmöte?

Jag tror att vi måste satsa på infrastruktur och då europeiskt. Det är inte rimligt att det ska behöva ta över ett dygn att ta sig till Paris från Stockholm med 4-5 byten. Från Sverige huvudstad till Europas huvudstad Bryssel tar det 30 timmar, då väljer bara en masochist tåget! Eller sex-sju timmar från Stockholm till Umeå. Vi måste skaffa snabbare tåg helt enkelt.

För en hel del politiker svär jag nu i kyrkan men bygger vi inte ut järnvägsnätet och utvecklar tågtrafiken kommer vi aldrig gemensamt verkligen kunna göra någon skillnad åt klimatet. Det gäller givetvis i än större utsträckning godstransporter. Att åka längs E4, E6 eller E18 och se pärlbandet av långtradare som sörplar diesel är deprimerande.

 

Ingen begriper allt kring klimathotet, men jag och många andra förstår att något måste göras. I det läget är man ibland tvungen att lyssna på experter och följa deras råd, något som tyvärr inte är självklart idag. President Trump säger att hans magkänsla är ”intelligentare” än experternas rekommendationer. För att demokratin ska klara av att lösa svåra problem som exempelvis globalt ökade temperaturer, måste våra folkvalda försvara och skydda expertkunskap så att beslut som fattas kan grundas på genuin kunskap, inte på magkänsla.

En del beslut kommer inte att vara populära som Macron nu smärtsamt fått uppleva.

Politiker kan inte tvinga medborgarna att ändra livsstil utan deras samtycke. Där kommer resor med tåg in i bilden. Men även om allt fler vill tänka på miljön så kan vi tyvärr inte bara mysa oss igenom en vindlande resa genom Europa på väg till nästa jobbmöte i Paris. Vi måste i rimlig tid kunna ta oss till Kalmar, Bryssel eller Oslo.

Utan bättre tågförbindelser väljer nog folk ändå snabbaste möjliga resa tyvärr. Då blir det ett miljömässigt sämre val som bil eller flyg. För alla är ju inte tågnördar av rang.

avUlrica Schenström

ARTIKELN HANDLAR OM

Resor