Etanolfrossa - inget för miljön

KOLUMNISTER

Nu får du bygga din egen etanolbil

Etanolfebern gör oss gröna och miljövänliga.

Tror vi.

Men 80 procent av all etanol kommer från - Brasilien.

Det höga bensinpriset har lett till en fullkomlig etanolfrossa. Praktiskt taget all vanlig bensin består redan av fem procent etanol. I det miljövänliga bränslet E85 är halten 85 procent, resten är bensin. Etanolpumparna växer som svampar ur jorden, nya bilmodeller presenteras i rasande takt.

Etanol är inte bara betydligt billigare än bensin. Det är dessutom mycket mer miljövänligt. Det kol som frigörs i förbränningsprocessen ingår i det naturliga kretsloppet. Ingen växthuseffekt, alltså.

Följaktligen lever vi i föreställningen att det är bra att gå över till etanol. Det är det också - på lång sikt. På kort sikt ser det annorlunda ut.

Importeras från Brasilien

Förra året användes 260 000 kubikmeter etanol i Sverige. 80 procent var importerat. Nästan all import kom från Brasilien där etanolen framställs av sockerrör.

Etanolen i de svenska bilarna och bussarna har alltså fraktats över halva jordklotet innan den hamnade i tanken. Tankfartyg är sällan ett under av miljövänlighet.

I dag finns två svenska producenter av etanol, en i Norrköping och en i Örnsköldsvik. Anläggningen i Norrköping säljer en femtedel av sin produktion utomlands där priserna är högre. En tredjedel av det som tillverkas i Örnsköldsvik används till lösningsmedel.

Även sågspån funkar

Men Sverige behöver inte bli beroende av de brasilianska sockerrören i all evighet. Företaget Etek har med hjälp av statliga pengar startat en pilotanläggning i Örnsköldsvik där man testar förutsättningarna för att i stor skala omvandla skogsråvara till etanol. I mars utvanns den första etanolen ur vanligt sågspån.

Hur långt steget är från forskning till produktion, som räcker till de svenska behoven, är oklart. Prognoserna pekar på att 15 procent av alla nya bilar drivs med etanol redan i slutet av nästa år. Det kommer att krävas många, många miljoner liter.

Du sköna nya värld är här. Men än så länge bygger den på leveranser från Braslien. Vi kan bättre.

Lena Mellin

ARTIKELN HANDLAR OM