Fridolin uppfattas som en svikare

KOLUMNISTER

VISBY. Gustav Fridolin kämpar.

Han ger sitt yttersta för att framstå som en vapendragare för miljön.

Men kommer han att lyckas? Det kan bli svårt.

1 av 3 | Foto: Björn Lindahl

Miljöpartiets manliga språkrör var näst sist ut i Almedalen. Hans tal var ett flammande angrepp på dem som inte förstått hur central klimatkampen är.

Samtidigt passade han på att redogöra för vad Miljöpartiet åstadkommit för att klotet ska leva lite längre sedan de kom in i regeringen för snart tre år sedan.

Skatten på bensin höjdes med en 50-öring per liter. En kemikalieskatt har införts. Regeringen vill bygga nya stambanor för tåget.

Det är helt rätt tänkt. Visserligen har Centern snott frågan om miljö och klimat från Miljöpartiet. Fest väljare anser att Annie Lööf och hennes partikamrater är bättre på miljö än de gröna.

Men klimatet och miljön är trots allt ett område där Miljöpartiet fortfarande har trovärdighet. När stödet för MP är nere på på 3,1 procent enligt Aftonbladet/Inizios senaste väljarundersökning och bara fyra procent tycker att de gröna är näst bästa parti gäller det att ta vara på de styrkor man har och utnyttja dem maximalt.

Det borde Gustav Fridolin gjort för länge sedan. Men bättre sent än aldrig.

Problemet är bara att Miljöpartiet uppfattas som de svikit miljön. Och det beror på att de under sin första tid i regeringen visserligen lyckades få igenom höjd bensinskatt.

Men Förbifart Stockholm byggs trots Miljöpartiets löften om motsatsen. Bromma flygplats blir kvar till år 2038. Och Vattenfalls tyska brunkol kommer att grävas upp så länge det är lönsamt. För att nämna några frågor som MP aldrig skulle gå med på enligt vad de sade i förra valrörelsen.

Tidigare på dagen lanserade MP ett tiopunktsprogram för mer barnvänliga städer. Det låter ju ganska bra men det är ren och skär kalkon. Kalkon, kalkon, kalkon.

Miljöpartiet vill exempelvis ta bort förmånsbeskattningen på tjänstecyklar. Hur många personer i Sverige har tjänstecykel, alltså en cykel som de får använda precis som om det vore hens egen? Inte många skulle jag tro.

Förmånsbeskattningen uppgår dessutom inte ens till 850 kronor om året, alltså mindre än 85 kronor i månaden. Gör slopandet av förmånsskatten på tjänstecyklar städerna mer barnvänliga? Nej.

Ett annat förslag är att Svenska institutet ska få i uppdrag att tala om för svenska barnfamiljer att det finns natur. Natur som man kan ta sig till och uppleva.

För det första tror jag inte att någon människa i Sverige är omedveten om att det finns natur. För det andra gör det inte städerna mer barnvänliga. Kalkon, med andra ord.

Precis som samtliga talare före honom pratade Gustav Fridolin om segregation. Fast inte särskilt mycket. Det kändes mest som han tyckte att frågan måste in någonstans.

– Det går inte att köpa sig nya världshav när de vi har är fulla av plast, sade han också.

Så sant. Och förutom att vara sant är det en bra formulering. Men Gustav Fridolins tal innehöll för många bra fraser och för lite innehåll för att övertyga.

– Vi har ett val. Slarva inte bort det.

Nej, det är ju svårt om det bara finns ett enda val. Problemet är snarare det motsatta, att många anser att det finns flera val i klimatfrågan. Och att ett av dem är att strunta i att ta problemet på allvar.

Gå med i vår opinionspanel du också

Vill du vara med och svara på Inizios undersökningar där vi tar reda på vad svenska folket tycker om olika frågor? Resultat presenteras bland annat i Aftonbladet. Det är frivilligt att svara, du är anonym och kan gå ur när du vill. Klicka på länken för att anmäla dig.

ARTIKELN HANDLAR OM