Mejla

Lena Mellin

Nu hotar den stora bensinsmällen

Detta är en kommenterande text. Analys och ställningstaganden är skribentens.

KOLUMNISTER

Priset kan rusa i vinter

I vinter kan det bli rejält dyrt att tanka.
I vinter kan det bli rejält dyrt att tanka.

Stefan Löfven motiverar skattehöjningen på bensin med 52 öre litern med halverade världsmarknadspriser.

Men nu ökar de.

I vinter kan Sverige åka på en rejäl bensinsmäll.

Socialdemokraterna lovade i valet att inte höja bensinskatten utöver de indexhöjningar som äger rum varje år.

Men efter valet blev det andra besked. Enligt vårbudgeten, som just nu behandlas av riksdagen, ska den höjas med hela 52 öre vid årsskiftet.

Ett solklart löftesbrott som finansminister Magdalena Andersson (S) helt sonika skyllde på Miljöpartiet och att statsfinanserna var sämre än väntat.

– Oljepriset har sjunkit sedan valet och dessutom sitter vi i en regering med Miljöpartiet och får både ge och ta, sade hon när förslaget till vårbudget presenterades för en månad sedan.

Råoljepriset rasade

Statsminister Stefan Löfven har en annan förklaring till höjningen. Så sent som i SVT:s partiledardebatt för en vecka sedan förklarade han höjningen med att världsmarknadspriset på råolja hade halverats sedan i somras.

Alltså hade det uppstått ett tomrum som kunde fyllas med höjd skatt.

Men det är en sanning med modifikation. För det första sjunker inte världsmarknadspriset på olja längre. Men mellan juli förra året och januari i år mer än halverades det till knappt 50 US-dollar per fat. Sedan dess har det gått upp till drygt 65 dollar.

Om priserna kommer att fortsätta uppåt är det ingen som vet. Vissa experter tror det, andra tror att priset kommer att fortsätta ligga på nuvarande nivå under överskådlig tid eftersom det är överproduktion på olja.

Dyrare dollar

För det andra är oljepriset inte det enda som påverkar priset på bensin. En annan viktig faktor är valutaförändringar. Sedan årsskiftet har dollarn blivit 40 öre dyrare. Men sedan riksbanken började med sina aggressiva räntesänkningar till nivåer under noll i höstas har den gått upp en hel krona.

Eftersom riksbanken flaggat för fler räntesänkningar är risken överhängande att den svenska importen av högre bensinpriser fortsätter.

I januari kostade en liter bensin 2,93 kronor om man bara tar hänsyn till råvaror och transporter. Resten av priset bestod av olika skatter och handlarnas marginal.

Månaden därefter, alltså i februari, hade motsvarande pris ökat till 3,60 kronor, det vill säga med mer än det som regeringen vill höja skatten med.

Risk för rejäl smäll

Siffrorna för mars och april är inte klara ännu.

Sverige löper alltså risk att drabbas av en rejäl bensinsmäll i vinter. 52 öres höjning vet vi kommer genom beslut i riksdagen.

Hur mycket priset går upp till följd av att kronan försvagas är omöjligt att förutse.

Detsamma gäller priset på råvaran.

Till saken hör att förbrukningen av bensin sjunker i Sverige. I februari var försäljningen den lägsta på 47 år. Sedan toppåret 1989 har den sjunkit med fyrtio procent.

Fotnot: Bensinskatterna höjs med 44 öre vid årsskiftet. På dem läggs moms. Den totala skattehöjningen borde alltså bli 55 öre. Men eftersom skattebefriad etanol blandas in i bensinen stannar höjningen på 52 öre enligt Svenska petroleum- och biodrivmedelsinstitutet.

Av: 

Lena Mellin

Publisert:

ÄMNEN I ARTIKELN

Stefan Löfven

Miljöpartiet

Socialdemokraterna

Lena Mellin