Mejla

Karin Magnusson

Barn ska inte behöva veta vad en liter mjölk kostar

Publicerad:
Uppdaterad:
Foto: Colourbox

KOLUMNISTER

Det damp ned ett utskick hemma för några veckor sedan. En mamma behövde ekonomiskt stöd och hon hade vänt sig till Majblomman. ”Jag vill köpa ett par skridskor till min dotter så hon får komma ut och ha en chans att träffa kompisar, hon är väldigt ensam.”

Det är enda gången jag har börjat gråta av reklam. Jag minns inte hur mycket mamman ansökte om, men jag minns känslan av att inte ha pengar. Vi hade ett hus och en rostig Volvo men vi hade ingenting att ta av i slutet av månaden. Jag minns hur jag stressade hem efter skolan och lyfte på telefonluren för att se om det var en signal. Funkade den eller hade Televerket stängt av den?

Vår telefon var ofta död och jag visste varför, precis som jag visste vilket datum barnbidraget och lönen kom på. Jag visste vad mjölk kostade, jag visste hur länge man kunde krita i affären. Mina föräldrar ville självklart inte lägga över oron för pengar på mig, det var ett bekymmer som låg i luften och spred sig ordlöst.

Det är inte rika människor som är fixerade vid pengar, det är vi som är eller har varit fattiga som är det. Pusslandet, oron, den ständiga huvudräkningen. Det är en erfarenhet du aldrig blir fri från.

På Majblommans hemsida läser jag sida upp och sida ner av ansökningar. Det finns inget snyftigt över de här breven, bara en krass uppräkning av låga inkomster och eventuella bidrag och en kortfattad redogörelse för vad det sökta beloppet ska gå till. Familjer som söker bidrag för ortopediska skor, någon behöver köpa en dator till sonen som går gymnasiet. En familj vill skicka sitt barn på scoutläger och ansöker om 2 000 kronor.

Nu närmar sig sommaren och klyftan mellan de barn som har och inte har är aldrig större än vid loven. 7 531 kronor är genomsnittet för vad en familj lägger på sommarlovsaktiviteter, en otänkbar summa för den som måste ansöka om bidrag för ortopediska skor. Bara 66 procent av Sveriges kommuner erbjuder lovaktiviteter, och endast en tredjedel uppger att dessa är kostnadsfria.

Sommarlovet är tio veckors logistiskt helvete för de flesta familjer med normala inkomster och fem veckors semestrar, men en verklig mardröm för fattiga familjer. Förra året var 134 000 barn mellan 6 och 13 år ensamma minst en vecka på sommarlovet.

I väntan på att sommar­lovet kortas och anpassas till nutiden köper jag Majblommor av alla barn jag träffar.

Publicerad:

ÄMNEN I ARTIKELN