Törs du sätta dig i en självkörande buss?

”Åk med” står det på den grönblå bussen som på försök ska färdas förarlöst i Kista.
KOLUMNISTER

Framtiden är här. Den som tvivlat kan suga på den här karamellen. I Kista i norra Stockholm kommer det i vår testas ett system med självkörande bussar i kollektivtrafiken.

Testet i Kista är det första på allmän väg i Sverige och görs på en sträcka på 1,5 kilometer under ett halvår. Det finns plats för sex sittande och sex stående passagerare och bussarna går i 20 km i timmen efter en virtuell räls. För passagerarna är resan gratis.

Det kommer dock att finnas en förare på plats eftersom det enligt dagens lagstiftning kräver en person antingen i eller utanför fordonet.

Syftet med testet är att skaffa kunskaper för att kollektivtrafiken i Barkarbystaden, en förort under uppbyggnad, delvis ska kunna utföras av självstyrande bussar inom en nära framtid.

Snart är det dags för den självkörande bilen. Volvo och Fords målsättning är att ha dem på marknaden om fyra år (ja, du läste rätt, 2021). BMW siktar på så snabbt som möjligt.

Den självkörande bilen kommer de flesta inte att äga utan boka via en app, ungefär som en taxi. Om de flesta avstår från en egen bil kan antalet fordon minska med omkring 90 procent även om antalet resor förblir lika många.

Enligt forskare skulle det leda till en minskning av trafiken i Stockholm med 25 procent, eftersom bilarna kommer att utnyttjas mycket mer än dagens som står still 95 procent av tiden. Underbart!

Men det är inte bara miljön, trängseln på gatorna utan också säkerheten som skulle vinna på fler självstyrande fordon. De flesta av oss tänker först att det låter lite otäckt med självkörande. Men forskarna tror att de kommer att leda till färre olyckor. I dag beror de flesta olyckor på att föraren kör för fort. Men det undviker de självkörande fordonen.

Säkerheten är dock inte den enda anledningen till att bussföretagen satsar på förarlöst. De hoppas också spara en liten peng då förarna blir överflödiga.
Fordonsföretagen har insett att det gäller att bearbeta allmänheten i god tid innan bilarna står i bilsalongerna. I Göteborg kan man redan i Volvos regi få testköra självkörande bilar.

Det är listigt. För hur härligt det än kan verka att sitta och titta ut över jordbrukslandskapet från bilen svarade drygt 30 procent att påståendet ”jag kan tänka mig att använda en självkörande bil när den finns på marknaden” var helt fel.

Mindre än hälften så många, knappt 15 procent, svarade att påstående var helt riktigt.
Men undersökningen gjordes för forskning.se redan förra hösten. Så attityden kan ha ändrat sig. Det är kanske till och med sannolikt.


Fem saker att hålla koll på under valåret

Valåret sparkar igång
Valåret 2018 börjar på allvar med riksdagens partiledardebatt den 17 januari. Sedan lär det hinna hur mycket som helst, och saker som vi inte kan föreställa oss fram till valdagen andra söndagen i september, det vill säga den 9:e. Mest spännande blir det dock efter valet, tror jag.

Bara två kongresser
Av riksdagens partier är det bara Vänstern och Miljöpartiet som har regelrätta kongresser, i februari respektive maj. De andra samlas i stället under så kallade kommundagar, där det inte fattas några beslut. Först ur är KD och C som samlas i början av mars för att elda upp sig.

Står han över i år igen?
I somras skippade S-ledaren Almedalsveckan för han ville vara ute i landet. Än har hans parti inte meddelat vem som ska tala i år, politikerveckan inleds 1 juli. Men om Löfven missat det så ligger Visby inte i Stockholm. Det ryms under beteckningen ”vara ute i landet”.

Omvärlden finns också
Under valår tenderar den politiska debatten att bli väldigt intern. Det är som om andra länder inte existerar. Men omvärlden är mycket viktig för exportberoende Sverige. Bland annat ska Angela Merkel bilda regering, Italien går till parlamentsval och i USA är det kongressval.

Ulf Kristersson

Minst fem, sannolikt fler
Tillbaks till partiledardebatter, valårets första hålls alltså 17 januari, nästa blir i SVT under april (efter vårbudgeten) och den tredje i juni i samband med att riksdagen bommar igen för säsongen. Sedan blir det återträff i SVT, TV4 och sannolikt fler ställen närmare valdagen.

Veckans citat

”Man får en snabbare hantering och möjlighet till utbildning och bostäder om man söker sig till något annat europeiskt land.”

Magdalena Andersson, finansminister (S) som tycker att flyktingar inte ska åka hit

Gå med i vår opinionspanel du också

Vill du vara med och svara på Inizios undersökningar där vi tar reda på vad svenska folket tycker om olika frågor? Resultat presenteras bland annat i Aftonbladet. Det är frivilligt att svara, du är anonym och kan gå ur när du vill. Klicka på länken för att anmäla dig.

ARTIKELN HANDLAR OM

Trafik

Bussar

Bilar