Mejla

Peter Kadhammar

Dödsängeln bjuder på lunch och L vill ha cigarr till konjaken

Publicerad:
Uppdaterad:
Är cigarr till konjaken det ultimata beskedet från ett parti som står inför sin undergång?
Foto: COLOURBOX
Är cigarr till konjaken det ultimata beskedet från ett parti som står inför sin undergång?

En ökänd amerikansk tobaksjätte bjöd in till möte, de första 50 som anmälde sig skulle få gratis lunch. Jag kastade mig över tangenterna och skrev ja tack.

Jag skulle strax få vara med om en sällsam föreställning där två organisationer hotade av verkligheten försöker motivera sin existens.

Den ena var dödsängeln Philip Morris.

Den andra var det döende partiet Liberalerna.

Billigaste tricket i reklamboken är att ge bort något gratis. Att sätta en gräns, 50 personer, är att tvinga fram en reaktion – skynda dig!

Men vad skulle Philip Morris hålla möte om? Plågorna med lungcancer? Vanebildningen hos rökare och heroinister, en jämförande studie?

Eller det fascinerande faktum att tobak är den enda lagliga produkten som, om du använder den enligt instruktion, oundvikligen kommer att skada dig?

Philip Morris ville tala om fimpar.

De skräpar på trottoarerna när restaurangernas gäster går ut för att röka.

Vad kan man göra åt detta samhällsproblem?

Philip Morris nordiska direktör Anette Rosengren välkomnade bakom ett ståbord i centrala Stockholm. Hon hade tre gäster, vd:n för innekrogen Sturecompagniet, vd:n för Håll Sverige Rent och Joar Forssell, riksdagsledamot för Liberalerna.

Publiken satt hemma, åt budad mat och tittade på sina dataskärmar.

Anette Rosengren började med att Philip Morris vill ha bort cigaretterna.

– Rökning är inte bra.

Moderatorn Marie Söderqvist, Johanna Ragnartz, vd för Håll Sverige Rent, Joar Forsell, riksdagsledamot för L, Anette Rosengren, vd för Philip Morris Nordic och Martin Elfström, vd för Sturecompagniet.

Ett djärvt utspel av en företrädare för ett tobaksimperium som förra året sålde 707 miljarder cigaretter över hela världen. Än så länge lönsam verksamhet. Koncernens vd André Calantzopoulos belönades 2019 med motsvarande 220 miljoner kronor i lön, aktier och avsättningar till pension.

Bekymret för tobaksjättarna är att de inte längre får göra reklam och att man inte längre får röka på krogarna. Att folk kastar fimpar på trottoarerna blir då ett sätt att runda reklamförbudet.

Anette Rosengren är bekymrad. Det är Liberalerna också. Riksdagsledamoten Joar Forssell sa:

– Alla civilisationer har haft rökning... Tidigare löste marknaden detta. Nu skjuts kostnaden över på skattebetalarna.

Seminariet började bli spännande. Hur skulle de fylla en timme med att prata om fimpar? Eftersom jag inte beställt någon mat hade jag tid att bläddra i en handbok om reklam från pr-byrån Westander. Första rådet i boken:

"Deltagande i samhällsdebatten är den ultimata varumärkesbyggaren. Det har högre trovärdighet än betald annonsplats, är mer kostnadseffektivt och skapar mer förtroende."

Cancer är inget positivt budskap. Tjära i lungorna uppskattas sällan. Rökhosta är ingen statusmarkör.

Något snille på Philip Morris kom på fimparna.

I likhet med Philip Morris letar Liberalerna efter ett positivt budskap. Partiet har haft hjälp av konsulter. Till ingen nytta. Partiledaren Nyamko Sabuni har blivit politikens svar på Den osynlige mannen.

Foto: MAGNUS SANDBERG
Liberalernas partiledare Nyamko Sabuni.

Även partiets opinionssiffror är osynliga.

– Jag tycker det är trevligt om man kan sitta på krogen och ta en cigarett eller cigarr till konjaken, sa riksdagsledamoten Joar Forssell.

Han hade funnit sin talepunkt. Alla politiker söker sådana. Ett lättfattligt och bra budskap. Hamra in det i åhörarna.

– Det är orimligt att man tar bort möjligheten att ta en cigarr till konjaken, upprepade Forsell.

Är cigarr till konjaken det ultimata beskedet från ett parti som står inför sin undergång?

Eftersom jag inte åt hade jag tid att googla på Forssell också. 27 år gammal. Kommen från ungdomsförbundet. Tycks aldrig ha arbetat utanför politiken.

Hur får en 27-åring för sig att cigarr och konjak är ett segerkoncept?

– Vi försöker skapa en medvetenhet: fimpa rätt! sa Philip Morris lokala direktör Anette Rosengren. Vi har ett gemensamt ansvar!

– Det är inte så farligt att man tar en cigarr till konjaken, sa Joar Forsell.

– Vi måste lösa fimpproblematiken... vi vill ta ett miljöansvar, sa Rosengren.

Ansvarsfullt stod de en meter från varandra. Ändå var de inbegripna i en pardans mot stupet.

Av: Peter Kadhammar

Publicerad:

LÄS VIDARE