Kunskap till eliten – idioti till massan

KOLUMNISTER

En tv-kanal har som paroll ”det roliga tar aldrig slut” och jag kan inte tänka mig en bättre beskrivning av det moderna helvetet.

Jo, att Melodifestivalen fortsätter lördag efter lördag, år efter år, med flabbande programledare och vedervärdig musik.

Snart når vi en punkt där vi dränks av underhållning och garv. Om Adolf Hitler hade levt skulle han varit ständig gäst i diverse pratshower. En politiker som väcker känslor. Inget är viktigare än att väcka känslor. Och visst är han bra på att prata, det kan ingen ta ifrån honom.

Snart har allmänheten slutat betala för information.

Tidningar, tv och radio kommer att bekostas enbart av annonser och eftersom alla medieföretag vill ha dessa annonser måste de erbjuda maximalt antal tittare. De når man genom att söka efter minsta gemensamma nämnare, minsta motståndets lag: soffprogram, lekar där idioter, exhibitionister och kärlekstörstande inbjuds att förnedra sig!

Sveriges Television rantar oroligt efter, trots att företaget får sina pengar från licensbetalarna.

Journalistik har alltid varit dyr, ibland fruktansvärt dyr. Det finns säkert en kamrer någonstans på Aftonbladet som får gråtattacker när han ser kvittona efter valrörelsen. För att inte tala om Haiti.

Du som läser detta minns kanske Kerstin Weigls och Kristina Edbloms artikelserie om våldet mot kvinnor. Den gav nya, delvis banbrytande fakta om hur våldet ser ut. Den tog tre månader för två personer att göra.

Kommer någon tidning att ha råd med sådan journalistik i framtiden?

I stort sett allas upplagor sjunker. I USA pågår den stora slakten på tidningar. Snart börjar den i Sverige.

Samtidigt blomstrar internationella elitens husorgan. Nyhetsmagasinet Economist har aldrig gått bättre. Den brittiska dagstidningen Financial Times har 2 000 prenumeranter i Stockholm. Professorer. Finansanalytiker. En och annan politiker antar jag. Tidningen levereras på morgonkvisten med taxi så att de har den till frukostkaffet.

Snart stiger vi in i helvetets första krets. Information och kunskap till eliten, underhållning utan slut för den breda massan.

I den nionde kretsen väntar ”Idol”-juryn.

avPeter Kadhammar

ARTIKELN HANDLAR OM