Mejla

Aftonbladet

Skyll dig själv om du inte gör som de säger

Det är lätt att klicka hem något på nätet.

Klick, klick, ett betalkort och prylen är din.

Klart på en minut.

Men sedan ska godset ”levereras”. Du ska få hem det.

Det var äldste sonen, 43, som klickade hem min nya Apple-dator. Men jag tänkte aldrig på hur den skulle levereras. Tänkte bara att den bara skulle ”dyka upp”. Att den skulle budas eller postas. Att jag skulle hämta den på Lola Spel & Tobak. Ja, som det brukar vara.

En dag sitter en lapp på dörren. En gul lapp som berättar att jag har missat ”Första försöket”. Jag var inte hemma 11.35 när transportföretaget skulle leverera den där datorn.

Men vem är hemma 11.35 en arbetsdag?

Och varför blev jag inte informerad i förväg?

Och nästa dag sitter en ny lapp på dörren som berättar att jag även missat ”Andra försöket”. Jag var, fy skäms, inte hemma klockan 11.45, då transportföretaget tyckte att jag borde vara hemma.

Jag var på jobbet.

Och nu är det bara ”Tredje försöket” kvar. Och det betyder att jag måste hämta datorn någonstans i Järfälla. Osäkert var.

Ringer till kundtjänst och börjar tjafsa. Och nu får jag veta att det är transportföretaget som ställer alla villkoren.

Regel nummer 1: Om du inte är hemma när godset levereras, så får du skylla dig själv.

Och nej, du får inte veta i förväg när din vara ska levereras.

Det går inte.

Och nej, det går inte göra upp i förväg om någon lämplig tid så att du kan vara hemma och ta emot.

Det går inte.

Det går absolut inte.

Och nej, du kan inte hämta datorn på något utlämningsställe.

Det går inte.

Och nej, du kan inte heller ringa till chauffören och göra upp om en gemensam och lämplig tid.

Regelverket är enkelt: Du ska bara vara hemma. Det är transportföretaget som levererar och när det sker behöver du inte veta. Och om du inte är på plats när godset kommer är det inte leverantörens fel. I alla fall är det inte leverantörens problem.

Det fattar du väl?

Nä, jag fattar inte.

Jag fattar inte upplägget. Och jag fattar inte hur det går till när ett transportföretag kan göra en kunds tid till någonting gratis?

avAftonbladet

ARTIKELN HANDLAR OM