Björklunds tjuvknep kan faktiskt fungera

Foto: ANDERS WIKLUND / TT
Ingen kan ju anklaga Björklund för att inte ta skolfrågan på allvar när han kallar in några av världens mest respekterade skolexperter för att få skolan på rätt köl igen.

Anfall är bästa försvar.

Med sin internationella kriskommission för skolan försöker utbildningsminister Jan Björklund vrida vapnen ur händerna på sina motståndare.

Det kan lyckas.

I början av december publicerades den senaste så kallade Pisaundersökningen som undersöker 15-åringars skolprestationer i ett 30-tal länder. Resultatet var för Sveriges del mycket nedslående.

De svenska niornas resultat i matematik, läsförståelse och naturvetenskap rasade till under genomsnittet för de undersökta länderna. Insikten sände chockvågor genom det svenska samhället.

Utbildningsminister Jan Björklund (FP) fick givetvis sina fiskar varma. Trots att han varit högst ansvarig för skolan i sju år hade ingenting blivit bättre. Tvärtom, utvecklingen gick åt fel håll på varenda punkt som den internationella undersökningen kontrollerat.
Det hjälpte inte att Björklund talade om svårigheterna att få en atlantångare att gira, om att det under 2011 och 2012 genomförts de mest omfattande reformerna av skolan sedan 1800-talet och att förfallet hade pågått i flera decennier, självklart skulle renoveringen ta tid.

Det hjälpte inte heller att Björklund, samma dag som rapporten presenterades i ett försök att tysta kritikerna, meddelade att regeringen skulle inrätta ett skolforskningsinstitut för att hjälpa lärarna att få reda på de senaste pedagogiska rönen. Därmed skulle kvaliteten på undervisningen öka.

I stället startade larmrapporten en intensiv debatt om vad som gått fel i den svenska skolan. Den engagerade inte bara opinionsbildare, skolpotentater och beslutsfattare på skolans område. Den diskuterades minst lika livligt på arbetsplatser, under middagar och på promenader.
Som Aftonbladet/United minds visade i dag steg engagemanget så brant att skolan snabbt passerade jobben som valets viktigaste fråga. 43 procent av väljarna tycker nu att den står överst på listan av frågor som bör diskuteras i valet jämfört med 30 procent tre månader tidigare.

Då kom Jan Björklunds motangrepp. En internationell expertkommission från OECD, organisationen bakom Pisaundersökningen, ska analysera det svenska skolväsendet. Rapporten ska vara klar nästa år.

Kommissionen är ganska oblyg idéstöld från Socialdemokraterna och Miljöpartiet, och kanske även något annat parti, som redan föreslagit att orsakerna till skolans snabbt fallande resultat ska granskas av forskare och experter.
Genom att adoptera motståndarnas förslag hoppas Jan Björklund att vrida vapnen ur deras händer. Genom att sätta slutdatum för expertkommissionen till efter valet hoppas han dessutom att detronisera skolan som ett hett valämne och utgångspunkt för attacker under valrörelsen.

Det är ett högt spel, men det kan fungera. Ingen kan ju anklaga Björklund för att inte ta frågan på allvar när han kallar in några av världens mest respekterade skolexperter för att få skolan på rätt köl igen.

Om det går som utbildningsministern vill parkeras skolfrågan tills valrörelsen sedan länge är över. Han, och andra regeringsföreträdare, hoppas kunna hänvisa till att mycket är gjort, mer är på gång och att experterna jobbar på. Tills vidare är det ingen idé att störa dem.

Rätt tänkt. Men det har ju hänt förr att den mest överlagda taktik slagit fel.

avLena Mellin

ARTIKELN HANDLAR OM