Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Tobias, Tim

Just känslan av obehag visar att övning behövs

Vad är egentligen felet med den svenska skolan? Jag börjar tro att det är vi: Svenskar i den här tids­åldern.

Det finns förstås undantag. I förra veckan ordnades en debattävling mellan två skolor i Nacka. Niondeklassare fick sig tilldelade olika ståndpunkter och uppgiften att argumentera mot varandra. Allt skedde på engelska. En jury, med bland andra en professor i lingvistik från Stockholms universitet, utsåg sedan vinnare. De som bäst presenterade fakta och värderingar på ett logiskt och relevant sätt, oavsett ståndpunkt, vann.
Det var länge sedan jag hörde något så upplyftande från en svensk skola. Debatter av det här slaget hör till det bästa som anglosaxisk undervisning har att erbjuda: Från debattkvällarna på studentkåren i Oxford till debattlagen på amerikanska high schools, som reser bygden runt och deltar i turneringar.

Och vad blir reaktionen när någon gör ett försök i Sverige?

En förälder protesterade. Dagens Nyheter hängde på. Antimobbingorganisationen Friends utfärdade en varning.
Debatten hade tre ämnen: Indiens kastsystem, legalisering av cannabis och homo­adoption. För ­eller mot. Fram med de bästa argumenten på båda sidor. Det var det som inte gick an. För det ska inte förekomma några argument för legalisering av cannabis, och verkligen inte mot homo­adoption, i en svensk skola.
Man kan förstås tänka sig mer svenska formuleringar av ämnena. Som: ”Är det bara bra, eller är det jättebra med homoadoption?” Eller: ”Hur olagligt ska cannabis vara? Mycket, ännu mer eller mest?” Men det skulle förta en del av poängen. För idén är just att man ska lära sig argumentera för något som inte är självklart. Man ska öva sig i att sätta sig in i en ståndpunkt som man inte delar, kanske rent av tycker illa om. Det är så man lär sig att det är OK att det finns olika åsikter att ens egen uppfattning inte är den enda som går att försvara.

Eleverna ”var obekväma med uppgiften”, ondgjorde sig föräldern. En vuxen människa har alltså inte förstått att just den känslan av obehag är ett bevis på att övningen behövs. Mår man illa av att förstå hur andra resonerar, har man ett problem.
Det är uppenbarligen precis vad vi har. Ett problem, alltså. För den där föräldern låter som en typisk, samtida svensk.

Följ ämnen i artikeln