Mejla

Britta Svensson

Genom sociala medier kan bilden av äldre förändras

KOLUMNISTER

Grått hår är inne, enligt modetidningen Vogue.

Ett av framtidsjobben är att vara oldfluencer.

Äldreboomen ritar om kartan snabbare än vi tror.

Andie McDowell, 63, i Cannes i somras. Modetidningen Vogue skriver att den största skönhetstrenden i år är grått hår.
Andie McDowell, 63, i Cannes i somras. Modetidningen Vogue skriver att den största skönhetstrenden i år är grått hår.

År 2050 kommer två miljarder av världens befolkning vara 60 år och över.

I Sverige ökar åldersgruppen 80 år och äldre mest, procentuellt sett. År 2028 beräknas den bestå av 255 000 fler än i dag, en ökning med 50 procent.

 

Det är en stor omvälvning som är på väg.

När det digitala utanförskapet ger vika för digitala kunskaper och förmågor bland äldre finns enorma möjligheter att förbättra och förändra levnadsvillkoren. 

För två år sen var jag på ett seminarium på Trygghetsrådet om tio framtidsyrken. Ett av dem var oldfluencer. Det definierades som en influencer i sociala medier som riktar sig till folk över 60.

Man kan vara oldfluencer på en mängd olika sätt. Allt från politisk påverkan och pensionsaktivism till att marknadsföra produkter eller helt enkelt visa dagens outfit.

 

Här i Sverige syns silverhåriga oldfluencers i allt större utsträckning på Instagram. Anita Looström, 83, visar kläder, tränar och gör reklam som Lady Silver. The Urban Hippie är Svante Nybyggars, 70, i coola outfits. Vintagemannen Ingemar Albertsson, 70, kör den mer klassiska stilen i tweedkostymer med väst. Min favorit Maria Sörensson, 64, har kontot aginginstyle där hon poserar i de mest fantastiska vintagekläder.

”Det kanske är dags nu att ålderismen blir uppmärksammad bland andra orättvisor. Äldre kvinnor är också viktiga. Jag tror det finns en rörelse för detta – då känns det bra att vara en del av den”, säger Sörensson i en intervju i Kvällsposten.

Genom sociala medier kan bilden av äldre förändras. Alla fördomar och nidbilder som yngre envisas med att hålla fast vid kommer på skam när en cool influencer med stort självförtroende kliver fram.

Maria Sörensson säger att hon vill inspirera kvinnor att våga synas, särskilt kvinnor i hennes egen ålder och äldre.

”Syns man så finns man”.

Anita Looström, även känd som Lady Silver, är influencer och träningsinspiratör.

 

Jag är absolut inte någon som kan lägga ut dagens outfit på nätet. Jag har likadana kläder hela tiden: funktionskläder i svart, och kanske mörkblått.

Det är genom orden, genom att skriva som jag vill synas. Men det är kul att följa hur andra i min ålder gör. 

Modetidningen Vogue skriver att den största skönhetstrenden i år är grått hår. Den grå revolutionen kallar de en ”del av en bredare och välkommen förändring mot ålderspositivism”.

 

Det började med att supermodellen Kristen McMenamy, 56, blev gråhårig, eller kanske snarare vithårig, för tio år sen och struntade i att dölja det. Hennes Instagramkonto kan rekommenderas för den som undrar hur coolt det kan se ut.

I år menar Vogue att skådespelarna Andie McDowell, 63, Helen Mirren, 76, och Jodie Foster, 59, var snyggast på filmfestivalen i Cannes med sitt gråa och vita hår.

Och tidningen lyfter fram att Spaniens drottning Letitia, 49, visade sig under statsbesöket i Stockholm nyligen med ”naturliga silverstråk tydligt synliga i det mörka håret”.

Britta Svensson i dagens, och alla dagars, outfit.

  • På SVT Play finns magasinet ”Sverige!” från 26 november där vintagemannen Ingemar Albertsson, 70, och oldfluencern Maria Sörensson, 63, visar upp hur de jobbar.
  • The Urban Hippie är förmodligen det största svenska oldfluencerkontot med 64 000 följare. Lady Silver har 22 000, Vintagemannen 15 000 och Aginginstyle 13 000.
  • På Facebook finns Äldreupproret med 1 100 följare och Tantpatrullen som gillats av 3 600 personer. Är du oldfluencer? Skriv till mig och tipsa!

Av: 

Britta Svensson

Publisert:

ÄMNEN I ARTIKELN

Vogue

Helen Mirren

Jodie Foster