Mejla

Peter Kadhammar

Aldrig har vi varit så likriktade som i individualismens tid

Annica Wallin är kreativ chef på affischföretaget Desenio.

Foto: JERKER IVARSSON

KOLUMNISTER

Vi lever i individualismens tidevarv. Var och en av oss vill förverkliga sig själv. Varje människa är unik.

Så vill vi se oss själva.

Annica Wallin ser oss också. Hon är kreativ chef på affischföretaget Desenio. På några år har det rusat upp från att vara en liten firma ingen vet något om till att bli ett globalt företag med miljardomsättning. Desenio säljer affischer i 35 länder, från Japan i öster till USA i väster. Affischerna är skapade utifrån vad som rör sig i våra hjärnor.

Det syns att den vänliga Wallin är kreativ. Hon har kantiga glasögon och en duvblå blus med snitsiga broderier på.

På stenväggen bakom henne sitter Desenios bäst säljande affischer för tillfället: beiga tavlor med långa streck och växter som också är beiga.

Under pandemin vill folk ha lugn, meditativ konst, säger Wallin. När vi kliver ur pandemin blir det mer färg.

 

Desenio huserar i Tobaksmonopolets gamla lokaler på Söder i Stockholm. I den långsmala fabrikshallen med höga fönster åt öster satt kvinnor och tillverkade cigaretter. På den tiden var Sverige ett kollektivistiskt samhälle. Alla var anslutna till sossarna genom facket. Alla tittade på ”Hylands hörna” på tv. Alla tyckte det var hysteriskt roligt när statsministern som alltid hade varit statsminister berättade ett skämt i rutan.

Sådant accepterar vi inte längre. På Inglehart-Welsels berömda karta över världens kulturer ligger Sverige högst upp till höger. Det betyder att vi är mest sekulära och individualistiska på hela jorden. Svenskens livsmål är att förverkliga sig själv som individ.

Längst ner till vänster ligger länder som Ghana och Tanzania.

Där köper de inga affischer från Desenio. Därför vet Annica Wallin inte så mycket om tanzanierna.

Hon vet desto mer om svenskar, danskar, tyskar, britter, polacker, japaner, amerikaner och fransmän. Eller fransyskor. Det är nämligen kvinnorna som köper affischerna. Det är de som piffar till hemmet. Kvinnorna tar snabba beslut. De bestämmer sig samma dag de ser tavlan.

Desenios framgång bygger på snabbhet och att Annica Wallin vet vad kunderna vill ha. Varje dag följer hon försäljningen land för land.

Foto: JERKER IVARSSON

År 2020 hade Desenios digitala butik 84 524 000 besök. Kunderna gjorde nästan två miljoner köp. Det genomsnittliga värdet per köp var 502 kronor.

Siffror är en sak, människor en annan.

Människorna är mer förutsägbara än siffrorna.

 

Skandinaver gillar sober och abstrakt konst med mycket linjer och finurliga krumelurer. Skandinaverna tycker också om svartvita fotografier på fasader i New York med brandtrappor som löper diagonalt längs väggen.

I Frankrike föredrar de mode, palmblad och exotiska stränder.

I England är de lite mer artsy. Det betyder inriktade på konst med färg. Fast beige börjar klättra i England också.

I Tyskland säljer blommigt bra. 80 procent av försäljningen där föreställer 20 botaniska motiv. Inget land är så likriktat som Tyskland. Fast Annica Wallin använder ordet homogent.

Desenios framgång bygger på snabbhet och att Wallin vet vad kunderna vill ha. Varje dag följer hon försäljningen land för land. Hon anar vad unga kvinnor från Japan till Kalifornien önskar innan de själva vet det. Desenio har egna illustratörer, designers, art workers och fotografer som skapar det kunderna efterfrågar eller snart efterfrågar. Vill de ha träd i motljus? Inom åtta veckor kan Desenio skeppa ut en ny kollektion.

Man har 6 000 olika motiv i lager. Bilder på torkat gräs och torkade blommor har trendat i flera år men just nu är streck- och krumelurkonst nummer ett.

 

Den stora kundgruppen är kvinnor i åldern 20 till 30. Deras smak är förutsägbar:

  • Tonåring: Tavlor med livsråd på engelska (Live More Worry Less), mode, foton (New York-fasaden).
  • Flyttar hemifrån till en etta: Tavlor med torkat gräs och torkade blommor.
  • Flyttar ihop med kille: Reproduktioner av målade akvareller. Tavlor med kluriga citat av Pippi och Emil i Lönneberga.

Efter 30 smalnar världen. En 30-åring och en 40-åring tycker om ungefär samma saker.

– Vi inspireras mer av varandra än förr, säger Annica Wallin. Speciellt genom sociala medier. Vi ser vad andra har och vill ha samma sak. Ett klick räcker för att köpa det.

Kvinnorna som satt i denna långa, ljusa lokal och tillverkade cigaretter gick hem och tittade på Hyland. Kvinnorna i dag går hem och tittar på en torkad blomma.

Skillnaden är att människorna i dag känner sig individualistiska, ja varenda en är ett unikum.

 

Av: 

Peter Kadhammar

Publisert:

LÄS VIDARE

De som svänger sig med svengelska ord är provinsiella dumskallar

ÄMNEN I ARTIKELN

Desenio

Konst

Sociala medier