Kvalitetslistorna talar inte alltid sanning

Publicerad:
Uppdaterad:

En bra hjälp för mig som konsument är olika listor över bäst och sämst. Kvaliteten på listorna kan variera och med tiden har jag fått mina favoriter. En av dem är Svensk Kvalitetsindex över hur nöjda vi kunder är med olika företag.

Tidningarna skriver ofta om dessa listor för olika branscher. Det är bra undersökningar som bygger på många intervjuer. Ibland går det att ana att en skandal färgat omdömet men vanligtvis är det i linje med de erfarenheter jag själv har av de branscher jag är insatt i som bank och försäkring.

Men i december ställdes allt på ända för mig. Sämst var plötsligt helt fantastiskt bra och bäst höll på att förlora allt mitt förtroende.

Det började med en resa till Göteborg den förskräckliga onsdagen då snön stoppade både tåg och flyg i Stockholm. Det var absolut nödvändigt att jag stod i en talarstol i Göteborg på torsdagsmorgonen och jag hade garderat med både flygbiljett och avbokningsbar tågbiljett. Det blev till slut inget flyg utan tåg. På Centalen blinkade att tåget med avgång vid 17-tiden skulle gå strax före 20. Mitt eget tåg skulle gå senare. Jag tog en rövare och hoppade på 17-tåget utan rätt biljett. Till min förvåning hälsades jag och alla andra resenärer välkomna ombord i högtalarna av lokföraren som sa att alla fick åka med oavsett till vilken avgång vi hade biljett. Jag som hade förberedd mig en utskällning av tågvärden! Men inte nog med det. Alla som skulle ha anknytande tågresor ombads prata med tågvärden. Efter att de två restaurangvagnarna fyllts med mat for vi iväg. Vid varje stopp ropade tågvärden ut att det väntande ett antal taxibilar på dem som skulle ha åkt vidare med andra tåg. Vi gjorde även några stopp utanför tidtabell. Närmare ett på natten var vi framme och där väntade ytterligare 20 taxi på resenärer. Vi var ett helt tåg med nöjda och glada resenärer som hade åkt med det bolag som rankas som det allra sämsta transportföretaget!

Några dagar senare skulle jag beställa bredband till min mamma i julklapp och kontaktade Bredbandsbolaget. Det mesta som kunde gå fel gjorde det. Vid mitt andra samtal var jag skarpare i tonen och vid tredje samtalet var jag rejält ilsk. Skulle detta vara det bolag som fått högsta betyg för fast bredband, digital-TV och bäst kundservice?!

Men så ringde en av de ansvariga upp. Allt reddes ut på bästa och smidigaste sätt och mamma fick sin julklapp. Misstag kan alla göra men det handlar om hur man rättar till dem. Och det gjorde bolaget med bravur.

Så frågan är nu om jag ska lita på rankinglistor även i fortsättningen. Var tågresan med SJ ett undantag eller är det en radikal förbättring på gång? Och klarar Bredbandsbolaget att hålla topposten även i fortsättningen utan att chefer behöver rycka in och rätta till?

Vad jag däremot vet är att ekonomisk teori baseras på att vi konsumenter är väl informerade och gör val utifrån goda kunskaper. Därför är hjälp som rankinglistor viktiga på samma sätt som det är viktigt att vi utbyter erfarenhet och tips mellan oss. Ju mer vi vet om de företag vi köper tjänster från desto starkare blir vi som konsumenter och det pris vi betalar i slutändan blir mer korrekt. Dåliga företag konkurreras ut och ersätts av företag som ger oss bättre varor till rätt pris. Så säger teorin och vi ska sträva mot att det även gäller i praktiken.

Annika Creutzer

Publicerad:

ÄMNEN I ARTIKELN