Mejla

Lena Mellin

Bara bakåtsträvare vill behålla Bromma

Publicerad:
Uppdaterad:
Foto: P-O SÄNNÅS

KOLUMNISTER

Hur någon enda människa kan vara emot att en urgammal flygplats nästan mitt i stan läggs ner är helt obegripligt.

Bara bakåtsträvare kan ha den uppfattningen.

Förra statsrådet Anders Sundström (S) har på regeringens uppdrag skärskådat två Stockholmsproblem. Den akuta bristen på bostäder och den långsiktiga bristen på flygkapacitet. Det senare är även ett nationellt problem.

Läggs ner senast 2038

Han har kommit fram till följande:

När arrendeavtalet mellan staten och Stockholms stad löper ut om 22 år kommer det inte att finnas förutsättningar att driva Bromma vidare. Flygplatsen läggs alltså ner senast 2038.

På området vill Stockholms stad bygga bostäder. Enligt Sundströms beräkningar finns det plats för omkring 30 000. Det betyder tak över huvudet för cirka 60 000 personer.

För Stockholm och Sverige är det mycket viktigt att Arlanda byggs ut med en fjärde start- och landningsbana. Det tar i normala fall tjugo år. Då har antalet passagerare fördubblats jämfört med i dag.

Att någon kan vara emot det här är för mig obegripligt. Bromma är en gammal sliten flygplats nästan mitt i stan. Den är tråkig och det finns för lite service. Den är dessutom till 90 procent en inrikesflygplats för Braathens.

Resandet minskar

Inrikesresandet minskar och ökar år från år. Men sett över tid minskar den. Toppen för inrikesflyget ligger långt tillbaka i tiden, 1990. Det är mer än ett kvarts sekel sedan.

För att tycka att Bromma måste vara kvar i all evärderlig tid måste man vara en bakåtsträvare av stora mått. Det finns inget värde att ha en flygplats i närförorten. Speciellt när alternativet är så lockande. (och när bara drygt tre miljoner passagerare flyger från Bromma jämfört med över 25 miljoner från Arlanda).

Enligt Anders Sundström behöver regeringen ta ett helhetsgrepp och storsatsa på Arlanda. Förutom en fjärde landningsbana bör terminalerna byggas om så att man inte tvingas gå flera kilometer för att byta flyg. Tågkapaciteten måste också ses över, den kommer inte heller att räcka till.

Börjar bli bråttom

Det här är viktigt. För Stockholm som Sveriges ledande region. Och för hela landet. Vi vill bara undantagsvis flyga till Köpenhamn eller Helsingfors för att ta oss vidare ut i världen. Vi vill kunna flyga direkt till London, New York och Peking från ett moderniserat, stort Arlanda.

Men det börjar bli bråttom för regeringen att agera. Det tar ungefär 20 år att få tillstånd en ny start- och landningsbana. Det innebär att om man börjar jobba med frågan nu är banan klar när Bromma läggs i malpåse. Bråttom, bråttom.

Men Skavsta, då undrar den nyfikne. Sundström förordar ingen satsning på flygplatsen nära Nyköping trots att den får en station när den nya stambanan byggs. Det skulle hota Arlandas roll som nav för Sveriges flygtrafik.

- Det har varit för mycket fokus på Bromma. Och för lite på Arlanda, säger Anders Sundström.

Det är lätt att hålla med. Men flygnostalgikerna tycks vara fler än man kunde tro.

Publicerad: