Stockholmare, ni är lurade på miljöbilen

KOLUMNISTER

Trängselskatt hotar alla –om bara 1 år

Stockholmare som köpt miljöbil för att slippa trängselskatten är grundlurade.

De nya reglerna är politik när den är som sämst.

I somras infördes trängselskatten i Stockholm.

Den som kör in, eller ut ur, innerstaden dagtid på vardagar betalar skatt.

Undantagna är miljöbilar, alltså bilar som är grönare än andra bilar.

Enligt den lag som riksdagen klubbade i våras ska det gälla till sommaren 2012.

Men nu föreslår regeringens förhandlingsman för Stockholmstrafiken, förre finansborgarrådet Carl Cederschiöld (m), att gränsen i stället dras 2009. Alltså 3,5 år tidigare än vad väljarna förespeglats.

Märklig motivering

Motiveringen är, för att uttrycka sig försiktigt, märklig.

– Det är ju så att miljöbilar trängs lika mycket som andra bilar och sliter på gator med sina dubbdäck, säger Cederschiöld.

Miljöminister Andreas Carlgren (c) spär på galenskaperna.

– Det finns logik i förslaget. Det var just trängseln man ville åt med trängselavgifterna.

Men det var det inte alls. Syftet med skatten var att förbättra både miljön och framkomligheten.

Och att bidra till nya trafikinvesteringar i Stockholmsområdet.

Var för duktiga

Miljön var alltså en viktig beståndsdel.

Till och med så viktig att den nämndes först. Men det är nu glömt.

Orsaken tycks vara att stockholmarna, och andra bilköpare, har varit alldeles för duktiga.

De har gjort precis det regeringen ville att de skulle göra.

Nästan en fjärdedel av de nyregistrerade bilar i november var miljöbilar.

Risken är alltså överhängande att trängselskatten inte kommer att ge statskassan lika mycket pengar som beräknat.

Därför ändras reglerna.

Lång näsa

Det är politik från sin sämsta sida.

När folk gör som de ska, i det här fallet byter sin gamla bil mot en ny miljöbil, så ändras reglerna.

Lång näsa, stockholmare!

Ni är grundlurade. Alternativet är att regeringen med Fredrik Reinfeldt (m) i spetsen struntar i sin trafikutredare.

Det skulle förtroendet för regeringen må bra av.

ARTIKELN HANDLAR OM