Mejla

Ehsan Fadakar

Lajkat betalar för viktig journalistik

Detta är en kommenterande text. Analys och ställningstaganden är skribentens.

Ehsan Fadkar och Erik Carlsson ligger bakom Lajkat.se.
Ehsan Fadkar och Erik Carlsson ligger bakom Lajkat.se.

Lättrörliga uppstickare i mediebranschen når miljonpublik på bara några veckor. Jag har själv startat en sån. Underhållningssajten Lajkat.se. Det går väldigt snabbt just nu och det oroar många av mina kollegor. De finns de som menar att ­sajter som Lajkat.se, Omtalat.se eller amerikanska Buzzfeed är ­början till slutet för journalistiken. Att allt kommer att handla om ­klicken nu.

Jag håller förstås inte med. Det kan vara raka motsatsen.

Låt mig förklara.

Jag jobbar i en av världens mest konkurrensutsatta branscher. Kampen om annonsörerna har globaliserats. Aftonbladet konkurrerar nu inte bara med Expressen, Dagens Nyheter eller Helsingborgs Dagblad, utan även med multinationella bolag som Google och Facebook.

Om vi inte möter dessa ständigt nya utmaningar kommer du snart ­inte att ha några nyheter att läsa. För oavsett alla sociala medier som finns där ute så är det fortfarande de ­stora mediehusen och public service som levererar nyheterna som gör världen lite mer begriplig för dig. Du har ännu inga skäl till oro då det går väldigt bra för Aftonbladet, men det är inte en garant för någonting. Allt kan förändras på bara några år.
För att täcka upp papperstidningens minskade intäkter måste mediehus öka antalet klick online. Klick ­betalar löner. Så enkelt är det. Dess­utom känner jag inte en kollega som ­inte vill att deras journalistik ska ­läsas av så många som möjligt. För att det ska ske så måste någon faktiskt klicka sig in på artikeln.

Konkurrensen om dig är stenhård. Och nyheter konkurrerar samtidigt med underhållning på nätet. Det är vår verklighet. Innebär det här att vi bara ska fokusera på underhållning nu? Nej. Du som läsare vill ha både och. Helst samtidigt.

Det är här sajter som Buzzfeed - ­eller Lajkat för den delen - kommer in.

Lajkat.se – som når fler svenskar på nätet varje vecka än Dagens Nyheter – växer rekordsnabbt. Sajten är helt fristående från Aftonbladet och når en ung publik som – till skillnad från sina föräldrar – aldrig haft en relation till en kvälls- ­eller morgontidning. De laddar inte ner Aftonbladetappen. De väntar inte till klockan 21 för att se på Aktuellt. De tar del av nyheter på ­andra ställen, och på andra sätt. De nyhetsmedier som inte respekterar den förändringen kommer inte att finnas kvar. För Lajkats framgångar leder till något positivt för journalistiken.

Matematiken är enkel: Underhållning betalar för journalistik.
När Lajkat lockar 1,5 miljoner läsare varje vecka kan mina tre grävkollegor jobba ännu en vecka på sitt stora avslöjande. Lajkat underhåller och ­levererar klicken för att Aftonbladet ska ha tid och råd att göra den journalistik som har byggt Sveriges största tidning.

Självklart finns det orosmoln.

Men den som säger sig veta exakt vad som händer om fem år ljuger.

Vi svenskar verkar ha fullständigt tappat det 1

I nyutgåvan av Pippi Långstrump har SVT klippt bort material som kan uppfattas som stötande. Det här leder – i vanlig ordning numera – till en så kallad "storm" där folk i full fart springer rakt in i närmaste vägg. Varför är det så svårt att förstå att ­saker vi lärde våra barn för 40 år sen inte nödvändigtvis måste läras ut till barnen i dag?

Vi svenskar verkar ha fullständigt tappat det 2

Marabou meddelar att de kommer att ta bort trilling­nöten från Aladdinasken. Det här leder – i vanlig ordning numera – till en så ­kallad "storm" där folk i full fart springer rakt in i närmaste vägg. Aftonbladets artikel har över 20 000 delningar. Andra sajter visar liknande siffror. Att hela grejen ­mycket väl kan vara en pr-kupp från Marabou verkar få bry sig om. Jag ger upp.

Publisert:

ÄMNEN I ARTIKELN