Kvinnor är ute och cyklar – men utan bil är det kört

Det är lite roligt att svenska medelklassmän och saudiarabiska kvinnor har en sak gemensamt: De ser cykeln som frihetssymbol.

I veckan kom nyheten att Saudiarabiens reli­giösa polis ska tillåta kvinnor att cykla i Riyadhs parker så länge de är klädda i heltäckande muslimsk abaya och bara trampar runt för nöjes skull. Och en övervakande man ska finnas, om inte på pakethållaren, så i alla fall i närheten.

Samtidigt, i en annan del av världen, plockar memiler – medelålders män i lycra – ut sina italienska hard tail-vapen och ger sig ut på ännu grusiga svenska vårvägar.

Cykellobbyn har vunnit mark här i Sverige de senaste åren.

I Göteborg beslutade trafikkontoret nyligen att in­föra ett kontroversiellt förslag efter påtryckningar från pedalvurmarna, nämligen rätten att åka mot enkel­riktat, exempelvis på Andra Långgatan.

Det är bara ett av många underliga krav som cykel­förespråkarna driver.

Fick de välja skulle man med lagändringar och nya förordningar förbjuda mopeder, tillåta cykling i bredd, få köra mot rött, skippa väjningsplikten och höja cykel­maxhastigheten.

Den som kommit undan med blotta förskräckelsen efter att ha blivit omkörd av en vrålande memil, vet dock att den där maxhastigheten bara är formalia.

Det handlar om demokrati och jämlikhet, menar bockstyrets vänner, som vill omvandla landet till Cykelnationen Sverige. Uttrycket trafikmaktordningen används av dem som tycker att vårt samhälle styrs av vita män i bil.

Just därför undrar jag om inte det bästa vore att vi kvinnor lämnar cykeln hemma?

Inget har gett mig en sådan känsla av frihet och makt som när jag tog körkort förra året. Med bilen kan man ju inte bara åka dit man vill, oberoende av andra. Den ger en också möjlighet att leva utanför storstäderna och söka jobb som man inte skulle ha en chans att få annars.

Utan körkortet blir man lättare isolerad och ofri, som Rasa i filmen ”Äta sova dö”, hon som varken har råd eller möjlighet att lära sig köra själv. Att lågutbildade kvinnor i dag ofta saknar körkort är ett långt större samhällsproblem än att racercyklisterna inte får bryta mot trafikregler de ogillar.

Visst är hojen mer miljövänlig, men den tar en inte särskilt långt. Fråga de saudiska kvinnorna.

avNatalia Kazmierska

ARTIKELN HANDLAR OM