Mejla

Peter Kadhammar

Bredvid den medeltida kyrkan förbereds ett mord

Publicerad:
Peter Kadhammar: ”Bredvid den fridsamma kyrkan där en oxel skuggar gamla gravstenar har det uppstått en öken av sten och grus.”
Foto: BJÖRN LINDAHL
Peter Kadhammar: ”Bredvid den fridsamma kyrkan där en oxel skuggar gamla gravstenar har det uppstått en öken av sten och grus.”

Detta är inte vad Stockholm behöver:

Några nya hangarer vid motorvägen, så kallade logistikcenter, där lastbilar ska rulla ut och in med prylar tillverkade i Kina och klägga igen södra infarten till staden, klägga igen gator samtidigt som de mördar staden.

Jag får höra om hangarerna några dagar efter jag tittat på Botkyrka kyrka, byggd på 1100-talet, en av Sveriges äldsta. Den gamla stenkyrkan har stått i 900 år och kan stå minst lika länge till. När allt annat förändras eller rasar är kyrkan fortfarande något beständigt och en fristad. Här kan förföljda få skydd och förtvivlade tröst.

Det gäller även för den som inte tror eller som rentav hatar guden som inte finns.

 

Bredvid kyrkan ligger en miljon ton schaktmassor, spill från bygget av Förbifart Stockholm som består av 18 kilometer tunnlar där bilar ska susa fram från år 2030.

Så bredvid den fridsamma kyrkan där en oxel skuggar gamla gravstenar har det uppstått en öken av sten och grus.

Snart kan hangarerna för nätföretagens alla köksprylar, kläder, heminredningsdetaljer, datorer, solglasögon, barnsängar, smink, dammsugare, klockor, hörlurar, telefoner, japanska träpussel, tandborstar, tuschpennor, luftrenare, verktygslådor och miljoner andra prylar resa sig över nejden. Inne i staden dör butikerna.

Öknen ägs av byggföretaget Skanska och Botkyrka kommun gemensamt i ett bolag som heter Södra Porten. Namnet är en smula romantiskt. Motorvägen ligger bredvid och detta ska bli södra porten in till huvudstaden. Namnet för tankarna till medeltidens städer med murar och portar.

 

Den gamla stenkyrkan är riktig medeltid anpassad till vår tid: Töm bilen själv, säger en skylt vid parkeringen.

Bredvid kyrkogården har man byggt en skyddsvall mot motorvägens buller men dånet från bilarna hänger ändå som ett klippblock över den 900-åriga byggnaden, den stora oxeln och gravstenarna.

Få saker ger en känsla för det förflutna som gravstenar.

Lokomotivförare W J Strömberg familjegrav.

Vår innerligt älskade Anders Pettersson och maka Johanna Sofia.

Droskägaren Henning Westergren, Emma Westergren.

Här hvilar härdshöfdingen Carl Axel Rönquist.

Här hvila en huld och älskad far och mor.

Gruset knastrar under skosulorna. Tusen motorer skriker över landskapet och skapar en känsla av stress och oro i fridens boning.

Lyfter man blicken och tittar åt öster ser man stenöknen och bortom den Shells gulvita skylt och McDonalds gulröda. Där sköts en tolvårig flicka till döds 03.30 en söndagsmorgon för snart tre veckor sedan.

Foto: BJÖRN LINDAHL

 

Jag går fram till kyrkogårdens låga stenmur och ser bort mot det höga galvaniserade stängslet som skyddar schaktmassorna. De ska tynga ner marken så att man kan bygga och utnyttja området ekonomiskt. Först ville Botkyrka kommun ha ett köpcentrum men deras tid tycks vara förbi.

Politikerna funderar vidare. Att man ska uppföra något är dock klart. Öknen är den sista fria ytan för Storstockholm. Måste utnyttjas.

– Regionen och kommunen säger att området ska växa för att stärka den sociala hållbarheten, säger Sara Andersson som ansvarar för den kommunala planeringen.

Hallunda och Alby, "socialt utsatta områden", ligger vid motorvägen. Den skjutna tolvåringen kom från Alby.

Sara Andersson vill inte säga vartåt funderingarna går. Politikerna jag söker ringer inte tillbaka. Martin Bucht, VD för Södra Porten, säger dock att "företag som arbetar med logistik skulle kunna vara intresserade".

– Området ligger perfekt. Det är intressant för att ha baslager och utkörning till kund.

Inget är emellertid bestämt, säger han. Kommunen presenterar en förstudie i vinter.

 

Kommunens och Skanskas presentationer är naturligtvis strösslade med ord som hållbarhet, kulturhistoriska värden, dialog, medborgarinflytande och långsiktighet. Jag sätter en slant på att det blir logistikcenter. Enorma hangarer av lättmetall utan fönster där miljoner prylar dväljas. Kulturmord. Vår framtid.

Vår dåtid finns i den gamla stenkyrkan.

Den kommer att finnas långt efter det att hangarerna är borta.

Foto: BJÖRN LINDAHL

Av: Peter Kadhammar

Publicerad:

LÄS VIDARE