”Stötande att se skattepengar bjudas ut”

SVAR DIREKTDen här synen möts man av direkt när man går in på Arbetsförmedlingens hemsida. Företagare kan räkna ut hur mycket de tjänar på att anställa någon på ett nystartsjobb jämfört med ett ”vanligt” jobb. Får den anställda 23 000 kronor i lön blir företagarens vinst 173 436 kronor per år.

Det gick snett redan från början.

Regeringen hade inget tydligt syfte med nystartsjobben.

Att Arbetsförmedlingen säljer in dem med argumentet ”vinn på din arbetslöse” har förvärrat läget.

Den här artikeln handlar inte om alla subventionerade anställningar. Den handlar om nystartsjobben, en tredjedel av bidragsjobben i Aftonbladets uppmärksammade granskning.

Nystartsjobben infördes 2007 och redan där gick det snett. Syftet, som det beskrevs i Alliansens första budgetproposition, var att ”öka möjligheterna för dem som står långt utanför ­arbetsmarknaden att ­komma tillbaka till arbete”.

En bra målsättning. Problemet är att det inte innehåller några som helst krav på arbetsgivarna. De kan kvittera ut nystartsjobbare på löpande band utan att en enda av dem blir fast ­anställd.

Nystartsjobbet skulle ­kunna ses som en prov­anställning som syftar till att övergå i ett fast jobb. Men så är det inte uttryckt i regeringens förslag som snarare handlar om skatte­teknik, hur arbetsgivarnas skattekonton ska krediteras.

Inte heller i förordningen om stöd för nystartsjobben ställs några krav på arbetsgivarna. Fältet lämnas fritt för de avarter som Aftonbladet beskrivit i granskningen. Nämligen ett överutnyttjande av bidrag vars syfte rimligen måste vara avsedda att leda till ett ­ordinarie arbete.

Arbetsförmedlingen har inte gjort något för att mildra det intrycket. Det är inte heller deras uppgift eftersom de ska följa de direktiv de får av riksdag och regering.

Men inte ens det borde få den statliga myndigheten att bära sig åt som om nystartsjobben är ett lotteri av typen ”vinn på din arbetslöse”.

Högst upp på Arbetsförmedlingens startsida finns den käcka uppmaningen ”Räkna ut hur mycket du kan få i arbetsgivarstöd”.

Följer man den kommer man till ett räkneexempel. Anställ en person på den reguljära arbetsmarknaden med en månadslön på 23 000 kronor och din kostnad blir 30 227 kronor i månaden.

Anställ i stället en person på ett nystartsjobb med samma lön. Din kostnad sjunker då till 15 774 kronor i månaden. Knappt hälften, alltså.

För säkerhets skull har Arbetsförmedlingen i exemplet räknat ut den årliga vinsten för arbetsgivaren, 173 436 kronor.

Det är stötande att se skattepengar utbjudna på det sättet. Inte ett ord om att nystartsjobben handlar om att stötta människor som har haft det svårt att hitta ett jobb på egna meriter. Inte ett ord om att ambitionen är att hjälpa långtids­arbetslösa, fängelsedömda med frigång eller flyktingar som varit i Sverige i högst tre år. Den informationen får först den som klickar sig vidare.

På en statlig myndighets hemsida bjuds i stället in till bidragsfest. Bidrag, ­eller snarare skattebefri­else, som dessutom är en rättighet om arbetsgivaren anställer en person som uppfyller villkoren. Och snabbt går det. ”Beslut om nystartsjobb fattas inom normalt 10 dagar.”

Arbetsförmedlingen ska inte ens bedöma om arbetsgivaren är lämplig för nystartsjobbarna. Hallihallå.

I mars tillsatte regeringen en utredning om att belysa och begränsa felaktig användning av de arbetsmarknadspolitiska stöden. Utredaren Anne-Marie Quartoft har ett år på sig. Hon får mycket att göra.

Subventionerade anställningar behövs. Alla är inte lika högpresterande som arbets­givarna önskar eller har lust att ­betala för.

Men syftet måste vara glasklart. Och det kan inte ­vara att vinna ­högsta ­vinsten ­genom att utnyttja lång- tids­arbets­lösa.

avLena Mellin

ARTIKELN HANDLAR OM