Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Konrad, Kurt

Ni är alltid välkomna till verkligheten, krimfluencers

Publicerad 2024-09-21

I onsdags kväll besköts en lägenhetsdörr i Klostergården i Lund. Polisen utreder mordförsök.

”Jag tror att när man är i internetvärlden är det lätt att inte se den riktiga världen.”

Så säger brodern till en kontroversiell youtuber, till Aftonbladets reporter Matilda Aprea idag.

Jag tror att han har helt rätt.

De senaste veckorna har youtubern, som blivit känd för att göra innehåll kring gängkriminalitet och hiphop, haft en konflikt med en svensk rappare.

Ett av den sorts internetbråk som många kreatörer lever på för att skapa intresse kring sina kanaler.

Tidigt på lördagsmorgonen den 7 september detonerade något i porten till flerfamiljshuset.

Enligt youtuberns anhöriga har detta lett till att de utsatts för två våldsdåd riktade mot dem.

Nu ber familjen, som många anhöriga i den senaste tidens gängkonflikter, att få slippa delta i den mörka dokusåpan. Kan ni bara sluta skjuta mot oss?

Man ber också influencer-brodern att sluta hetsa på sociala medier.

 
I dag pratar vi ofta om hur den svenska gängkulturen har digitaliserats. Då brukar det handla om hur barn dras in i våldsspiraler via Telegram-chattar och hur gängmedlemmar annonserar efter unga utförare på sociala medier.

Mer sällan diskuterar vi de medieskapare - de ”gatujournalister” - som börjat styra berättelsen om den svenska gängkulturen på sociala medier. Och själva blivit kända på kuppen.

 
Om man för några år sedan ville följa den svenska hiphopscenen på ett närmare sätt, var man tvungen att ha koll på en lång rad nyhetskonton med ett ganska spretigt innehåll.

Jag vadar fortfarande dagligen genom erbjudanden om att köpa knark, fejkade Guccikepsar, kryptovaluta, aktier eller inlogg till streamingtjänster för att få höra en liten snutt av en ny raplåt. En gång försökte en rappare från norra Stockholm sälja några nyfödda hundvalpar samtidigt som han marknadsförde sin nya låt.

Sätten att tjäna pengar i de här miljöerna är allt från kreativa till brottsliga. Den så kallade journalistiken blir ofta därefter.

Här har det också skapats en klassisk nätbubbla, full av ”alternativa sanningar”. Vilket har lett till att den här sortens konton ofta används av kriminella nätverk för att sprida den information man själva vill få ut – utan att den granskas.

När rapparen Einár kidnappades och förnedrades var det till en rad konton av den här typen som medlemmar i Vårbynätverket skickade bilderna. Idag följer en stor publik konflikterna kopplade till Foxtrotnätverket via den här sortens medier.

Einár.

Och när Foxtrot själva har något de vill presentera händer det att de organiserar en egen presskonferens, som nätverkets rappare sänder live från sitt Instagramkonto.

 
Samtidigt berättar den här sortens medier om en värld som är svår för oss journalister att bevaka på ett mer utförligt sätt. Det beror delvis på att vi följer pressetiska regler.

Den nya sortens konton fyller ett behov som etablerade medier har haft allt svårare att möta upp. Man arbetar i ett slags informationsvakuum som uppstått runt till exempel den svenska hiphopen.

Rawa Majids  inre krets sände live på Instagram.

Problemet blir när vakuumet fylls av rena lögner. Som blandas upp med rykten och överdrifter. Som sedan kryddas med några procent exklusiva och sanna nyheter.

Vilka delar som innehåller korn av sanning är det ofta omöjligt för läsaren själv att avgöra.

När jag pratar om gängkultur med unga hiphoplyssnare får jag ofta höra en lång rad berättelser som jag vet är baserade på nätrykten. Sedan får jag ibland höra något helt nytt, som jag i min roll som tidningsjournalist inte kände till tidigare.

 
Berättelserna som sprids på Tiktok, Instagram och Snapchat liknar texten till en bra raplåt.

Innehållet sägs vara 100% sanning. Egentligen är det överdriven fiktion, baserad på verkligheten. Kryddad med några chockerande detaljer som fastnar i huvudet på den som läser eller lyssnar.

I dag kan en svensk raplåt lätt bli del av en verklig gängkonflikt, genom att rapparen eldar på, tar ställning, hotar och hetsar.

På samma sätt kan alltså de influencers som berättar om den här världen gå från kommentatorer till aktörer.

Avståndet mellan fiktion och verklighet har aldrig varit kortare än nu - både i den svenska musikbranschen och i den kriminella världen.

Det är ett stort, mångbottnat problem.

Ett första steg mot bättre ordning i den här världen kunde vara att de som har ett antal följare, vare sig man gör musik eller tiktoks, också börjar ta ansvar gentemot dem. Genom att även hjälpa till att dementera de rykten man själv startar. Eller bara vara lite ärlig i kontakten med sina följare.

Det vore ett sätt att ta sitt innehåll lite närmare den verklighet som vi alla ändå lever i.

Följ ämnen i artikeln