Ica-Stig ska hålla sina fingrar borta

KOLUMNISTER

I normala fall är jag en naturlig anhängare till fri konkurrens och avreglering av gamla stelbenta statliga monopol. Systembolaget är dock ett lysande undantag. Jag är en bolagskramare.

Sitter faktiskt här med ett glas 12190 och skriver. Vinet är gott och därför ska jag göra reklam för Systembolaget. Fyra av tio svenskar vill nämligen att vin och sprit ska säljas i vanliga livsmedelsbutiker. Det vore en tragedi om de fick sin vilja igenom.

Systembolaget skapades för att hindra svensken från att supa ihjäl sig. Än i dag tycker jag det räcker som argument för att behålla bolaget. Jag tror nämligen att en avreglerad alkoholmarknad på kort tid skulle föra oss tillbaka till 1910 års apstadium, då halva befolkningen uppförde sig som orcher.

Nu står bolaget i skottgluggen, ansatt från flera håll. EU ogillar av princip det statliga monopolet, dansk och tysk lågprisdricka väller in och ropen på sänkt spritskatt skallar allt högre. Dessutom har man lyckats kompromettera hela sin trovärdighet genom en intern skandal där många butikschefer misstänks ha tagit mutor för att gynna vissa leverantörer.

Mutorna är förvisso kritiska avslöjanden, och det är säkert många som gnuggar händerna av förtjusning. Inte minst den där mysige Stig som vi älskar i Ica-reklamen. Han och hans handlarkolleger vill inget hellre än att palla upp med billigt rödtjut mitt i butiken. Men släpp för guds skull inte spriten i händerna på Stig!

Visst, det vore bekvämt att kunna snappa åt sig en bag in box samtidigt som man ändå provianterar filmjölk och kaffe. Man sparar några steg och minuter.

Om man ställer sin egen bekvämlighet mot de svagares utsatthet uppstår dock en annan bild. Det blir ungefär som med Hallandsås-tunneln. Vi vinner åtta minuters restid men ödelägger många svenskars liv och hälsa.

Jag vet att jag låter moralistisk och högtravande, och det är precis meningen. Att argumentera för fri alkoholförsäljning i vanlig livsmedelshandel innebär i realiteten att förespråka ökat ungdomsfylleri, ökad kvinnomisshandel, ökad kriminalitet och fler förstörda familjer. Inte precis sånt som vi behöver mer av, eller hur?

De sociala skälen borde alltså väga tungt för bolagets bevarande. Sen har vi de rent egoistiska. Systembolaget är världens bästa alkoholbutik. Man behöver inte gå längre än till Danmark för att se hur en ordinär livsmedelsbutik misslyckas i sitt sortiment. Det är faktiskt väldigt torftigt. Det är därför det är billigt.

Så här lyder Systembolagets affärsidé: ”Vi ska sälja alkoholdrycker och leda utvecklingen av god dryckeskultur. Vi ska överträffa kundens förväntningar genom att ständigt utveckla sortiment, kunnande, service och ansvar.”

Jag tycker att de har lyckats alldeles utmärkt. Men självklart ska det inte vara dyrare i Sverige än i resten av EU. Därför ska alkoholskatten sänkas. Sänkta priser och bibehållet monopol är min melodi. Och Stig ska hålla fingrarna borta.

ARTIKELN HANDLAR OM