Dagens namn: Pontus, Marina
STÖRST I SVERIGE - 3,5 MILJONER LÄSARE VARJE DAG

Anders
Westgårdh

Rasistiska glassar blir till gratisreklam värd miljoner

   Det finns cirka två miljoner svenska medborgare som har sitt ursprung i något annat land, ofta långt härifrån. Sverige kan därmed sägas vara ett mångkulturellt land. Det är samtidigt ett land med växande segregation, större klyftor mellan rika och fattiga och mellan svenskar och invandrare.

 

Att bekämpa fördomar, rasism och främlingsfientlighet borde därför vara en av vår tids viktigaste politiska frågor. Många - kanske flertalet - av dessa svenskar med invandrarbakgrund möts regelbundet av fördomar, diskriminering och i värsta fall våld.

Enligt Säpo begås nära 4000 så kallade hatbrott om året i vårt land. Merparten riktar sig mot människor med utländsk härkomst.

 

I det perspektivet fungerar den redan riksbekanta anmälan mot glassen Nogger som ett självmål med dubbelt krokben.

 

Centrum mot rasism, en regeringssponsrad verksamhet som står bakom anmälan, lyckas med konststycket att vända opinionen mot sig samtidigt som man bjuder den multinationella livsmedelskoncernen Unilever på textreklam till ett värde av miljontals kronor. Det kan väl ändå inte ha varit meningen?

 

Eller trodde ni att marknadsavdelningen på GB skulle bli rädd och dra tillbaka glassen? Mitt tips är snarare att dom dansade runt och gjorde high five i glädjen över all gratisreklam. Rasistanmälan mot Nogger kommer att gå till reklamhistorien. Så hög kännedom om en ny produkt är nästan omöjlig att köpa för pengar.

Så här stod det i tidningen: "Stig Wallin är ordförande för Centrum mot rasism. Han reagerade direkt då han såg kampanjaffischerna på tisdagseftermiddagen.

- Jag läste dem som Nigger + lakrits = sant. Det var omöjligt att inte se det som en anspelning på rasism."

 

Stig, det är omöjligt att inte tro att du är både dyslektisk och lite korkad.

 

Du och din organisation har ett av landets viktigaste uppdrag, att genom opinionsbildning motverka rasism, och så väljer ni att förlöjliga hela er verksamhet - för några futtiga rader publicitet. Det är den politiskt korrekta välviljan i sin sämsta form. Arbetet mot rasism måste mötas med respekt, inte skrattas åt, som blir fallet då man utmålar en svart lakritsglass som uttryck för etnisk diskriminering.

 

Och om jag ändå har fel så undrar jag varför Centrum mot rasism inte tagit i med hårdhandskarna mot Black Jack, den svarta kondomen som tydligare än något annat symboliserar det ni menar att den stackars glassen gör. Fast det är väl inte lika opportunt att hacka på fina RFSU?

Anders Westgårdh

Anders Westgårdh

Visa fler

Nyheter

Visa fler
Om Aftonbladet