Rösta inte trafiken 20 år bakåt i tiden

KOLUMNISTER

Och nu har dom baxat det ända hit, tänker jag när göteborgsmoderaterna röstar för att vi ska rösta om något vi redan röstat om.

Nämligen de vägtullar som beslutades i förra riksdagsvalet 2010 och som innebär att landets andra stad får en chans att behålla sin ställning som just landets andra stad.

Låter det snurrigt?

Normalt är jag glad som en lärka och stolt som en tupp över att bo i Göteborg, men det senaste halvårets diskussion om en folk­omröstning kring vägtullarna har tagit på krafterna. Den förstärker min känsla av en älskad hemstad i till­tagande förvirring, utan riktning och utan framtidstro.

Den bärande idén med vägtullar är – förutom minskad trängsel i trafiken och bättre miljö i stan – att göra det möjligt att i vår livstid finansiera ett antal satsningar på infrastruktur för att Göteborg ska kunna fungera som en modern och betydelsefull stad. Det handlar om bättre vägar för biltrafiken, men även smartare kollektivtrafik och pendling.
 

Sen kommer Gösta.

En man i övre medelåldern som kört bil i hela sitt liv och som insisterar på sin rätt till ratt. Som skiter fullständigt i det där med miljön för det är bara obevisad propaganda. Som sköter sig själv och skiter i andra och som tuggar fradga för att det plötsligt ska kosta pengar att sitta ensam i en bilkö och lyssna på ”Ring P1”.

Jag generaliserar och ironiserar och förlöjligar. Men det är bara för att hitta ner till den nivå som redan är etablerad i debatten.

I en mödosamt orkestrerad folklig resning har det sedan augusti samlats in 57 475 namnunderskrifter från människor som kräver en folkomröstning om trängselskatt och vägtullar.

Det innebär teoretiskt att riks­dagen kan besluta om att en folk­omröstning ska genomföras i samband med nästa riksdagsval.
 

Jag skäms över blotta tanken. Inte för att jag tycker att processen varit ett skolexempel på den representa­tiva demokratins skönhet, för det har den inte, men för att ett retroaktivt nej till vägtullar skulle skjuta hela framtidspaketet i sank och paralysera Göteborgs utveckling under lång tid framöver.

Men eftersom vägtullarna – som sattes upp vid nyår – fungerar väl och har lett till kraftigt minskad biltrafik, färre köer och mindre utsläpp, tror jag ändå inte att en majoritet av göte­borgarna frivilligt skulle välja att rösta sig tjugo år tillbaka i utvecklingen. Det vore bara för korkat.

Trista trender

Spanskan är cool, medan tyskan är mossig. Det konstaterar bekymrade språk­lärare på SvD:s debattsida. Svenska ungdomar dissar de stora europeiska kulturspråken till förmån för spanska, som ju är enklare. Själv ångrar jag bittert att jag slarvade med franskan, och än i dag bara kan skrapa på ytan av landets enorma rikedom.

Franskt fiasko

A’ propos franska kan jag inte låta bli att skadeglädjas över avslöjandet om kafékedjan Le Pain Francais utnyttjande av gratispersonal i olika bidragsformer, som levererats på löpande band från Arbetsförmedlingen. Det västsvenska fika­imperiet riskerar nu att rasa samman då gästerna reagerar på exploateringen av både regelverk och människor.

ARTIKELN HANDLAR OM