Vi 08:or gnäller för lite

KOLUMNISTER

Förra veckan körde jag bil i Norrbotten. Jag kom från Bergnäset och körde mot Öjebyn, och när jag svängde runt i en påfart i korsningen i Gäddvik så trodde jag inte mina ögon.

Jag kom ut på en splitter ny, fyrfilig motorväg!

Känslan var fullständigt surrealistisk. Jag körde kilometer efter kilometer utan att se något annat än tallar och hölador. Inte en enda bil, varken på min sida eller i de bägge mötande filerna på andra sidan. Jag passerade Måttsund och Antnäs, motorvägen bara fortsatte och fortsatte, ödslig som efter bomben.

Efter Ersnäs övergick den till att bli vanlig, superbred Europaväg igen, men i Boviken så var det dags igen. Fyrfilig motorväg, bred som den övergivna landningsbanan för fraktflyget på Kallax flygplats.

När jag svängde av mot Öjebyn stannade jag på en viadukt och tog en bild över motorvägen: tom, ödslig och oändlig. Ingen hemma i Stockholm skulle tro mig om jag berättade detta utan bildbevis.

Körde in till Piteå och hamnade vid stoppljusen på Sundsgatan. Såg mig omkring i min ensamhet och insåg att gatan var tre gånger bredare än Sveavägen.

Så kom jag då hem igen till köerna, fastnaglad i Klarastrandsledens enda körfält in till Stockholms city. Tog mig 700 meter på 35 minuter, parkerade slutligen på ett övergångsställe.

När jag stod där på övergångsstället kunde jag inte låta bli att stillsamt tänka: Varför bygger man motorvägarna där det varken finns bilar eller människor?

Det finns bara en förklaring: vi 08-or gnäller för lite. Kan ni tänka er Lars Törnman i en bilkö på Tranebergsbron? Ha! Han skulle kräva egna privatflygplan för alla Brommabor, så de kunde flyga över vattnet.

Lars Törnman måste vara Sveriges största och bästa kravmaskin. Såg honom i ett debattprogram från Luleå strax före valet, han är verkligen helt osannolik. Bland annat krävde han samma sorts regionalstöd i Sverige som i Norge, för i norra Norge var allting minsann mycket bättre.

Märkligt, tänkte jag som besökte i Nordnorge i maj och fick ett helt annat intryck. I lokaltidningen krävde kommunalrådet Olav Sigurd Alstad (ap) att Narvik skulle flaggas ut till Sverige, eftersom den norska regionalpolitiken var helt värdelös, till skillnad från den svenska.

Men ingen i debattprogrammet hade koll på detta, Törnman fick stå och gnälla och kräva och 5 683 norrbottningar gick på det.

Dessa 5 683 norrbottningars personkryss på Lars Törnman och rösterna på hans Norrbottensparti innebar att vänstern i Norrbotten tappade ett mandat, vilket direkt resulterade i att sossarna och vänstern inte fick egen majoritet i Sveriges riksdag. I stället för 175 mandat fick de 174, och därför tvingades Göran Persson sätta sig i en direkt utpressningsförhandling med miljöpartiet.

För att överhuvudtaget få ihop ett fungerande styre i Sverige föll till slut Göran Persson till föga för miljöpartiets krav och bestämde att Stockholms stad måste avgiftsbelägga våra smockfulla trafikleder under den här mandatperioden.

Ser ni den logiska kullerbyttan? Trots sina öde motorvägar gnäller norrbottningarna till den milda grad att man inför trängselavgifter på våra.

Det bor 254 733 personer i Norrbotten. Enbart i Stockholms stad bor det drygt 767 000 människor, alltså tre gånger så många.

Jag tycker visst att vi ska lyssna på glesbygdsborna och se till så att de har rimliga villkor att kunna bo var de vill, men snart borde det vara dags för oss som bor här att kräva detsamma.

Så snälla politikerna, låt oss kunna ta oss fram. Använd Sveriges största hundtoalett (Gärdet) till bostadsområde i stället. Bygg tiotusen billiga lägenheter med sjöutsikt i den snåriga slyskogen mellan Liljeholmen och Skärholmen.

Och ta för Guds skull bort cykelbanorna på de mest trafikerade gatorna så snart som möjligt.

Slutligen vill kan man ju bara tacka högre makter för att Lars Törnman inte kom in i riksdagen.

Då hade vi väl fått skoterleder på Hornsgatan.

ARTIKELN HANDLAR OM