Dagens namn: Verner, Valter
STÖRST I SVERIGE - 3,5 MILJONER LÄSARE VARJE DAG

Guldbaggegalan - en gubbslemsgala

   Fråga: Är filmbranschen helt efterbliven? Man börjar undra när man på första parkett får se gubb-slemmet slita av sig respiratorslangen och återuppstå som ... Björn Kjellman. Eller när gammal tråkig feministhumor ska nylanseras som skarp kritik. Här är ett axplock för er som missade galan:

Björn Kjellman väljer - säkert av en tillfällighet som vanligt - ut Alexandra Dahlström att peppra med goda råd där hon sitter i publiken. Här skojas friskt om nerrökta slajmiga producenter och andra som inte vill en väl. Naturligtvis vill Kjellman att "ungdomen", flickan Dahlström, ska skyddas från sådana. Goda råd skulle Kjellman bäst behöva själv vad gäller hans urspårade karriär. Dahlström har i flera intervjuer berättat att hon har Lukas Moodysson som mentor så hon kommer säkert att klara sig.

 

Kjellman meddelar att eftersom det är så få kvinnor i filmbranschen så har han tänkt ut lite positiv särbehandling. Öppna ögonen, herr Kjellman. Dina filminspelningar är fyllda med kvinnor som kokar ditt kaffe, sminkar dig, gör dina kläder, samordnar dina fotografer, regissörer och producenter. De är överallt, men inte så ofta på maktpositionerna, och om det kommer säkert Filminstitutet göra tusen små pamfletter, allt medan Kjell Sundvall och Rikard Hobert fortsätter håva in förhandsstödet, och Maria Bonnevie och Julia Dufvenius fortsätter att spela ljuva vita kvinnor och ingen säger ett knyst utåt för alla vill ha jobb och lön.

Den enda som kom i närheten av något som brände till under galan var Jonas Karlsson som skulle presentera kategorin Årets kvinnliga skådespelare (en kategori som återfinns i diverse olika sammanhang så att vi tjejer ska veta att vi inte kan mäta oss med killarna, att det vore taskigt att sätta oss i samma kategori liksom, nej jag är inte konspiratorisk") och gav ett hyllningstal till kvinnliga skådespelare genom att berätta hur pålästa, engagerade och nyfikna de är. Men det förblev bara, underförstått, vilka som inte är lika "duktiga" utan mer satsar på det fria konstnärsegot.

 

Kjellmans lustiga kvoteringsskämt var i alla fall: Man skulle kunna kvotera in 500 kvinnor i "Tusenbröder", och Schillinggänget skulle kunna bli "kärringgänget". Sjukt kul.

Sedan var det dags för Ann Petrén från "Masjävlar" att utklädd till man leverera en sån där tokroligt feministisk humoranalys av branschen där hon bytt ut ordet "kvinna" mot "man" och se så det ju blir om vi säger att det behövs fler mansroller i stället för kvinnoroller. Men det ansågs uppenbarligen väldigt provokativt i salongen för alla gubbar såg skitsura ut och Maria Bonnevie gav Persbrandt ett medkännande leende, som om hon ville säga att "jag tycker inte heller det är kul Micke, du är inget manssvin" medan den mer "progressiva" publiken liksom "wow, skitbra sagt!" fastän det inte alls var så himla kul utan bara trött och sorgligt. I synnerhet när Robert Gustafsson tar emot priset för bästa manliga huvudroll av henne och recenserar hennes stand up med: "Det var kul ... Nu kommer de, kvinnorna", följt av lite spridda skratt i salongen.

Det har kokat på sina håll i filmbranschen i flera år. Då och då har en debattartikel om den sneda könsfördelningen på maktpositioner i branschen eller bland dem som får förhandsstöd etcetera poppat upp. Och dött igen. För ingen vill ju stöta sig med någon i ankdammen. Inte förrän nu.

 

När Maria Blom gör succé med "Masjävlar" och i intervju efter intervju vågar kritisera branschen för deras fullkomliga brist på jämställdhet eller intresse för mångfald i kvinnorollerna. Då händer det att man måste skämta om det för att liksom ingen ska tro att just man själv är med och svärtar ner kvinnorna. Och vilka skämtar om det. Ja, inte är det Killinggänget, som lite lättvindigt alltid får stå modell för "grabbighet". Nej, hos dem återfinns i stället årets bästa kvinnoroll, i form av en medelålders, bisarr, sorgsen kvinna. Nej, talesman för en bakåtsträvande bransch är den sköna proggaren som i varje intervju berättar om hur han tar hand om sina barn, en riktig hemmapappa anno 2005. Björn Kjellman.

Allt kändes därför helt i sin ordning när Sickan Carlsson belönades med hederspris för att hon varit så glad i de gamla svartvita filmerna.

Belinda Olsson

Belinda Olsson

Visa fler

Nyheter

Visa fler
Om Aftonbladet