Låga odds på att Maud viker sig först

Oviss framtid Arbetare lämnar fabriken i Trollhättan efter skiftslut 14.30. I natt satt många uppe och väntade på GM:s besked.
KOLUMNISTER

General Motors kräver skattepengar för att sedan sälja Saab.

Näringsminister Maud Olofsson säger nej.

Vem viker sig först?

Det kan inte vara roligt att jobba på Saab, eller någon av företagets underleverantörer, i dag. Deras framtid hänger på vem som först ger sig i ett chicken race mellan biljätten General Motors i Detroit och regeringen i Stockholm.

I ett busfräckt pressmeddelande, stött av uttalanden från GM-chefen Rick Wagoner, begär bolaget snabb hjälp av den svenska regeringen.

Med pengarna ska Saab fås på fötter. Därefter ska det säljas.

Alternativet till stöd från de svenska skattebetalarna är att Saab ansöker om rekonstruktion redan före februari månads utgång. Med andra ord ett slags konkurs under kontrollerade former.

Näringsminister Maud Olofsson (C) ska i dag på förmiddagen berätta vad regeringen tycker om GM-förslaget. Men så sent som i går kväll var hon mycket negativ.

– Ska jag spela Monopol och investera i en så osäker verksamhet? Svaret är nej, sa ministern.

Ägarna har ansvaret

På ena sidan finns alltså en blödande biljätte som på mindre än ett år ska skära ned personalen med 47 000 personer.

På andra sidan står en regering som är fullt och fast övertygad om att det är ägarna som har det yttersta ansvaret för företaget. Och att detta ansvar inte kan lämpas över på svenska skattebetalare.

Vem viker sig först? Oddsen för att det blir Maud Olofsson är låga.

Saab betyder ingenting

För GM betyder Saab för närvarande ingenting. Det är bara en black om foten i den verkligt viktiga kampen, den om den amerikanska regeringens stödpaket

i mångmiljardklassen. Biljätten talar om att ”det finansiella stödet” till Saab bör upphöra.

I klartext betyder det att GM under tio år som ensam Saab-ägare inte lyckats med det grundläggande i all affärsverksamhet – att gå med vinst. Men de lyckas klä det i ord så att det låter som om de snarare ägnat sig åt bistånd, en barmhärtighetsakt de inte längre har råd med.

Hel bygd beroende

För Maud Olofsson och regeringen är Saab däremot värdefullt. På firman, och hos dess underleverantörer, jobbar väljare. På företaget finns kompetens som behövs i den svenska fordonsindustrin. En hel bygd är beroende av märket varenda svensk har ett förhållande till.

Saab ansökte i går om pengar från Europeiska investeringsbanken. Det är en del av EU:s krispaket för fordonsindustrin och kräver att regeringen går in och garanterar lånen.

Inte särskilt hoppfull

Men finns Saab som ett självständigt bolag som kan låna pengar?

Eller är det helägarna i Detroit som måste skriva under lånehandlingarna?

Det kommer att dröja innan framtiden för Saab klarnar. Men just nu ser den inte särskilt hoppfull ut.