Förklara det här för mig – då får du en present

Oavsett om det är onsdag som gäller närmar sig avgörandets ögonblick

KOLUMNISTER

Statliga garantier är förutsättningen för att Saab ska säljas.

Men varför ska skattebetalarna ställa upp med en massa pengar till bilbranschens rock’n’rollare?

Jag bara frågar.

I morgon kan Saabs framtid avgöras.

–?Om inte allt är på plats på onsdag, då är vi ute, sa Bård Eker, en av huvudägarna till Koenigsegg Group i den norska tidningen Dagens Næeringslivs helgnummer.

Senare påstod han sig vara felciterad, vilket verkar märkligt eftersom det knappast är ett uttalande som kan missförstås.

Men oavsett om det är onsdag eller en någon annan dag som gäller närmar sig avgörandets ögonblick för Saab.

Huvudfinansiärer till Koenigsegg Groups köp av Saab är utöver dem själva säljaren General Motors, kinesiska Baic och svenska staten som ska garantera ett lån i Europeiska investeringsbanken på 600 miljoner dollar eller knappt 4,2 miljarder kronor.

EIB väntas fatta beslut vid styrelsemötet i slutet av oktober och enligt konstens regler bör alla papper vara i ordning flera veckor i förväg. Alltså inom de närmaste dagarna.

Men varför ska svenska skattebetalare ställa upp med pengar till personer som i bästa fall kan beskrivas som bilvärldens egna rock’n’rollare?

Enligt Dagens Næeringsliv fick Mark A Bishop ingivelsen att rädda Saab vid ett besök i Trollhättan i våras. En väninna till honom härstammar från orten och han ville uppenbarligen göra insats för henne och hennes familj.

Kort därefter, i maj, grundades Koenigsegg Group med Bishop, Christian von Koenigsegg, den norske industridesignern Bård Eker och den amerikanske telekommiljardären Augie Fabela II.

I slutet av juni, bara nio dagar efter avsiktsförklaringen att köpa Saab av General Motors, kastades Bishop ut från styrelsen trots sin 22-procentiga ägarandel. De övriga ägarna förklarade att han gav bolaget badwill.

I augusti kom beskedet att pengarna inte räcker. Samma finansiärer som bara två månader tidigare uppgavs vara beredda att satsa det som krävdes klarade nu inte av de sista tre miljarderna. 3?000?000?000! Penningstinna kineser kallades in sedan ägarna på nytt ropat på staten.

Som grädde på moset anklagas nu Bishop för att försöka sälja aktierna i Koenigsegg group, aktier som han enligt uppgift inte förfogar över.

Till det ska läggas att de två av de bilföretag är Christian von Koenigsegg sitter i styrelsen, utöver Koenigsegg Group, inte gått med vinst under de senaste fyra åren. Det tredje bolaget, där von Koenigsegg är suppleant, har gett blygsam vinst två av fyra år.

Kort sagt, den stabilitet som man kan förvänta sig av ledningen i ett företag med 4?000 anställda som bygger 100?000 bilar om året, är inte uppenbar i fallet Koenigsegg group. Snarare tvärtom.

Den som ändå kan ge fem goda skäl till att svenska skattebetalare ska ge sig in i denna härva utlovas härmed en biobiljett.

ARTIKELN HANDLAR OM