Mellin: M och S ser ut att bli valets stora förlorare

KOLUMNISTER

De stora partierna har fortsatt problem med att locka väljarna.

Just nu ser Moderaterna och Socialdemokraterna ut att bli valets stora förlorare.

Trots det kommer ett av dem leda nästa regering.

Moderaterna gjorde 2010 sitt bästa val hittills. Då lade 30,1 procent av väljarna sin röst på Fredrik Reinfeldts parti.

Men framgången ser inte ut att upprepas. Även om Moderaterna ökar i Aftonbladet/United Minds nya mätning är det långt kvar till det förra resultatet och ännu längre till målet, att få fler väljare.

Socialdemokraterna gjorde förra gången sitt sämsta val sedan Sverige blev en demokrati, 30,7 procent. Men efter turbulensen under Håkan Juholts korta tid som partiledare har självförtroendet växt. I vintras slog valledningen fast att målet var att samla mer än en tredjedel av väljarkåren, 35 procent.

Men det ser ut att bli svårt. I de mätningar som publicerats efter semestrarna har S legat på eller strax över 30 procent. Dagens United Minds är inget undantag.

Och då ska man ha i minnet att Socialdemokraterna brukar backa under valrörelserna. Det betyder inte att det blir så den här gången. Men så har det varit traditionellt.

Vad måste då Reinfeldt och Löfven göra för att bättra på sina siffror?

Reinfeldt först. Det han absolut måste göra är att bevisa att Alliansen inte är gammal och trött utan energisk och framtidsinriktad.

Det har länge klagats på borgerliga ledar­sidor om att regeringen saknat visioner och idéer för framtiden. Klagomålen har minskat i volym ju närmare valet vi kommer men har inte ersatts av applåd­åskor.

Under våren har Alliansen presenterat förslag om skärpta straff för inbrott, mer pengar till försvaret, en rad skolsatsningar och ett mål för sysselsättningen om fem miljoner i arbete 2020. Vällovligt, men inte det som får väljarna att rusa till vallokalen.

Under Almedalen avtäcktes planerna på ”Sverigebygget”: 400 miljarder till järnväg, kollektivttrafik och bostäder i framför allt storstäderna. Bra på alla sätt och vis men också en hygienfaktor. Samhället fungerar inte utan kommunikationer eller boende.

Nästa chans att koppla greppet om väljarna har Fredrik Reinfeldt när Alliansens valmanifest presenteras. Men då gäller det att överraska om valvinden ska vända.

Stefan Löfven har likartade problem. Socialdemokraterna går till val under parollen ”Framtidspartiet”. Men hur mycket framtid andas Socialdemokraterna?

Att de vill ta ansvar för den råder inget tvivel om. Men hur kul blir det i S-Sverige? Känslan av spännande framtid har partiet inte lyckats förmedla än.

Socialdemokraterna har under en längre tid återanvänt och detaljpreciserat en rad gamla förslag. Det gäller exempelvis obligatorisk gymnasieskola och 250 miljoner om året för att nå klimatmålen.

Men i fredags eftermiddag, en urdålig tid för nyheter, slog Stefan Löfven och gruppledaren Mikael Damberg till och levererade var sin riktigt nyhet.

Löfvens handlade om rejält höjd a-kassa. Och Dambergs om en tredje obligatorisk pappa­månad.

Det märkliga var bara att nyheterna knappast märktes, inte ens på partiets egen hemsida.

Den ena lanserades i SR-Ekot, den andra i TV4-nyheterna som på grund av fri­idrotts-EM gick i en konstig kanal. Sämre insäljning av två vallöften, riktade mot Social­demokraternas kärnväljare, är svår att tänka sig.

ARTIKELN HANDLAR OM