Topparna tävlar om att bli bäst på jämställdhet

KOLUMNISTER

En fråga från Berns scen: ”Måste männen backa för att vi ska bli jämställda?”

En kvinnlig CEO svarar: ”Ja, litet blod måste flyta”.

I förra veckan presenterades ett nytt jämställdhets­projekt på Berns salonger i Stockholm. En hårdhänt, målinriktad metod hur fler kvinnor ska nå toppositioner i de svenska storföretagen.

Och det var ord och inga visor.

Men det var inget om ­kvotering.

I de här kretsarna är kvotering ett fy-ord.
Det var förra året som Ewa Swartz Grimaldi, Cissi Elwin Frenkel och Sofia Falk lanserade projektet ”Battle for the numbers”. Ett projekt som vill att fler kvinnor ska ta plats i företagens ledningar.

Varför inte?

Och ett år efter starten sitter nu näringslivets toppskikt på Berns scen för att redo­göra för sina resultat. Vad har man gjort under året?

Och vad blir nästa steg?

Och de som får stå till svars är bland annat Annika ­Falkengren vd SEB, Hans Vestberg­ vd Ericsson, Karl-Johan­ Persson vd H&M, Mikael­ Ohlson vd Ikea och Martin Lindqvist vd SSAB.

Alla är inte lika väl framme. På Ericsson är bara 18 procent av de högsta cheferna kvinnor. På Ikea är ­andelen 40 procent. Och SEB:s Annika Falkengren ser i kristallkulan och säger: ”Vårt mål är 40 procent 2020.”
Men allt är inte kön.

Enligt ”Battle of the numbers” handlar det också om ”mångfald”. Om etnicitet, bakgrund, kompetens, ­talang och ålder. En kvinnlig företagsledare säger: ”Idiotiskt att vi inte använder oss av ­hela befolkningen. Och här ­talar vi kunder as well.”

Men vad händer? Kollar gänget på scenen. Det här är väl inte som en vanlig jämställdhetsdebatt?
Det är ju som en tävling. ­Eller ett … slag. Och är det ­inte som om näringslivets toppar sitter där och slåss om att framstå som den mest jämställda?

Det handlar om att vinna. Att vara bäst. Och man håller sig inte heller till de skönt nötta och baktunga jämställdhetsorden. Här är det managementord som gäller. Ord som: progress, female ­talent, action, target, change the numbers, mentorship, profit, structures, measure, result, coaching, network och the ”whole ­potential”.

Man talar också om ­”nyttan”. Vad som är bäst för företaget. En kvinnlig företagsledare: ”Jag gör det här för att jag vill åt talangerna.”

Vad jag tycker?

Jag tror på det här.

Jag tror att det här är ett steg framåt.

ARTIKELN HANDLAR OM