Bloggrevolutionen slutade med köpta bilder på cider

KOLUMNISTER

Kommer ni ihåg bloggosfären? Det underbara universum av shoppingtips, hudlösa psykbryt och provokativa botoxbilder, som växte fram för tio år sedan. Jag sörjer den, för i dag är det en förlorad värld.

Nyligen publicerade blogg­aren Clara Henry, 20, även känd som tv-programledare och Youtubestjärna, foton på sitt kylskåp fyllt med sponsrad sprit.

Det var Carlsberg som hade försett henne med cider till en balkongfest. Så mycket alkohol att det kunde ha räckt till ”ca hela min släkt på pappas sida med 33 kusiner och 150 sysslingar” skrev Clara Henry i inlägget (numera raderat). Någon en IOGT-NTO-medlem reagerade och anmälde företaget till Konsumentverket, med invändningen att inlägget var förtäckt alkoholreklam, dessutom riktad till unga under 25.

Att just nykterhetsrörelsen upprörs är inte oväntat - tidigare har svenska bloggares spritkonsumtion blivit föremål för granskning i en Systembolags­rapport. Men i själva verket är ju partyt över.

Var det verkligen så här bloggrevolutionen skulle sluta? Med köpta bilder på cider­flaskor i motljus?

När bloggo­sfären först exploderade blev folk förbannade. Man­liga medie­eliten kände sig hotad. De upprördes över att bloggerskorna – för det var främst unga kvinnor – var för privata, för upp­riktiga eller för ytliga, för att någon särskrev, sket i komma­tecken eller avslutade sina texter med ”kramiz”.

Nya ord uppfanns, som bloggbävning. Det betydde att känslorna kring ett ämne, exempelvis bantning eller utförsäkringar, fick kommentarsfälten att skälva.

Nu orsakar de stora blogg­arna knappt en krusning där ute. Det är i bästa fall tråkigt, i sämsta helt dött.

De bloggare som inte anmälts för smygreklam (en handfull de senaste månaderna) är öppet kommersiella. Sist jag kollade gjorde Blondinbella pr för någon maskara hon vill prångla.

Sveriges största bloggare sedan åratal, Kenza, postar vykort på Montenegros solnedgångar. För att i nästa stund tacka den officiella turistbyrån för semesterveckan och instagramma deras hashtagg till sina nära 800 000 följare.

Jag är förstås gammeldags. Naturligtvis får bloggare inleda vilka sponsorsamarbeten de vill.

Men det är lite ledsamt att den rörelse som kunde ha förändrat Medie­sverige i dag känns lika inspirerande som reklam­avbrotten på TV4.

ARTIKELN HANDLAR OM