Com igen, varför är ni så hemskt dåliga?

KOLUMNISTER

Hej, Tomas Franzén, vd på Com Hem. Mitt ”largepaket” med tv-kanaler har inte fungerat sedan augusti. Ingen på Com Hem vill hjälpa mig. Vad ska jag göra?

– Det är ju en katastrof. Helt ofattbart. Det är normalt sett vår kundtjänst som ska ta hand om det här.

Er kundtjänst, ja. I mina värsta mardrömmar är det livet efter döden: man slussas fram och tillbaka mellan olika artonåringar på en kundservice i Härnösand, fram och tillbaka, fram och tillbaka, i all evighet.

– Ja, jo.

Tomas, vad är din bild av livet efter döden?

– Jag har inte tänkt så mycket på det. Man kan säga att jag lever här och nu. Varje dag arbetar jag för att vår kundservice ska bli bättre. Det är vårt främsta mål.

Det verkar vara ett tufft jobb. Nätet svämmar över av hatiska Com Hem-kunder. Både 2008 och 2009 kom ni sist av alla i Svenskt Kvalitetsindex undersökning om kundnöjdhet. Det verkar ha utvecklats till en mindre folkrörelse på nätet att ”gå Plus-Sverker” på er. Hur kan ni vara så usla på kundservice?

– Vi jobbar stenhårt för att bli bättre. Det är vår viktigaste fråga. Även om det kanske är svårt att tro. Vi vet att vi inte är tillräckligt bra. Jag lägger hundratals miljoner på att förbättra kontakten med kunderna. 2010 har jag därför utsett till vårt ”kvalitetsår”.

Det trodde jag var ironiskt.

– Nej, absolut inte. Vi tar detta på största allvar.

Vi verkar rörande överens om att er kundservice är usel. Ändå ökar ni i år omsättningen till fyra miljarder kronor. Är folk lättlurade eller är alla andra tv-leverantörer lika usla?

– Det vore fel av mig att sätta mig till doms över andra bolag när jag själv inte håller måttet.

Du verkar vara en ödmjuk och rekorderlig man. Dessutom var du enklare att få tag i än er kundtjänst. Man kanske borde hänvisa alla arga kunder direkt till dig?

– Haha! Jag får en hel del mejl från kunder. Men det vore väl konstigt om jag var enklare att nå?

Du är placerad i kö. Jag besvarar din fråga så fort jag kan.

– Ursäkta?

Du är placerad i kö. Jag besvarar din fråga så fort jag kan.

– Är det så det brukar låta?

Du är placerad i kö. Jag besvarar din fråga så fort jag kan.

– Okej.

ARTIKELN HANDLAR OM