Bra journalistik kostar pengar

KOLUMNISTER

Ibland får jag glada och påhejande mejl. En läsare som tycker att något vi publicerat är särskilt bra eller att en medarbetare förtjänar speciellt beröm.

Det är kul.

Ibland händer det att jag får mejl i min inkorg som gör att jag måste sätta mig ned en stund, måste ta ett djupt andetag.

”Det är för jävligt att ni profiterar på viktig journalistik”, kan det låta.

”Varför låser ni in sånt som alla borde kunna läsa och dela?”

Och det är här jag måste andas, det är här jag inte får ihop det.

Sedan Lars Johan Hierta grundade Aftonbladet 1830 så har det kostat pengar att läsa Aftonbladet. Vi har alltid tagit betalt för att finansiera journalistiken.

För journalistik kostar pengar. Ibland väldigt mycket pengar.

I sommar har vi en pågående och angelägen artikelserie som heter Krigets barn. Vi har sänt våra medarbetare till mycket farliga platser i världen för att spegla hur just barn drabbas av krig.

Det är naturligtvis kostsamt och för att finansiera detta så väljer vi att lägga hela serien i vår betaltjänst Plus.

Att ta betalt för journalistik i tryckt form har aldrig ifrågasatts. Det ligger naturligt i medvetandet och i handen att betala för Aftonbladet eller något av våra magasin, som Söndag, Klick! eller en så kallad sportbibel inför till exempel OS. Men när journalistiken ligger bakom en betalvägg på sajten så reagerar man plötsligt med ilska.

Så vad vill jag då med detta?

Förhoppningsvis skapa lite större förståelse – hos er läsare, våra drygt 3,5 miljoner människor som dagligen tar del av Aftonbladet – för att även journalistik på nätet kostar pengar.

Jag vill också skryta, för Plus är en succé.

Plus är i dag en otroligt framgångsrik journalistisk betaltjänst, med över en kvarts miljon betalande kunder. Med Plus har Aftonbladet en ledande roll i världen. Tidningsjättar som New York Times och tyska Bild använder sig av Aftonbladet Plus som förebild i sitt sökande efter möjligheten att finansiera viktig journalistik.

För journalistik som gör skillnad kostar mycket pengar.

Och väldigt, väldigt många har betalat för att läsa om Krigets barn. Det gör mig glad, det betyder att vi kan göra ännu mer angelägen journalistik.

Journalistik som gör skillnad.

Sofia Olsson Olsén

ARTIKELN HANDLAR OM

Plus