Dagens namn: Marika, Marita
STÖRST I SVERIGE - 3,5 MILJONER LÄSARE VARJE DAG

Införde ’finanskrisrabatt’

När krisen knackade på spred sig oron på sågverksfirman Logosol.

Räddningen blev en ”global finanskrisrabatt” som ökade försäljningen och tryggade jobben.

– Ju fler vi är som hjälps åt, desto kortare blir krisen, säger vd Bengt-Olov Byström.

Familjen Byström skär inte ned.   Familjen Byström skär inte ned. Foto: HÅKAN NORDLÖF

I snart 20 år har familjeföretaget Logosol i Härnösand sålt mobila sågverk världen över.

Fram till i höstas duggade försäljningsrekorden tätt och man förberedde sig som vanligt för den årliga julkampanjen.

Då svepte finanskrisen in och orderingången sjönk dramatiskt.

”Riktigt oroliga”

– Vi var riktigt oroliga då vi lagt upp ett rejält lager inför julförsäljningen, säger Bengt-Olov Byström, 66.

Men efter familjeråd kring köksbordet kom lösningen – Logosol införde en ”global finanskrisrabatt” på sina produkter.

– Det fick full effekt och telefonerna började ringa igen. Nu har vi inga som helst planer på nedskärningar.

Med våren kommer branschens högsäsong och på Logosol ska man nu klara sig utan krisrabatter.

Enligt Bengt-Olov Byström gäller det att ha modet att inte varsla.

Egen slogan

– Det kan vara rena giftet, det spär på den negativa utvecklingen. Vi har en ny slogan vi bjuder på helt gratis. ”Våren 2009 kommer aldrig igen.” Ska vi företagare bara hoppa över den? Det låter inte vettigt.

Efterlysning!

Har du fått jobb med hjälp av Aftonbladets kampanj, ”Nu lyfter vi Sverige"?

Hör av dig till [email protected]

Logosol

Logosol i Härnösand tillverkar sedan 1989 mobila sågverk, sågar och hyvlar.

Företaget har 26 anställda i Sverige och 5 i USA och dessutom partners på flera håll i världen. Stora marknader är Ryssland och Norge.

SENASTE NYTT

Nyheter

Visa fler
Om Aftonbladet