Så avslöjades Juholts fusk av Aftonbladet

1 av 2 | Foto: Anette Holmqvist, reporter på Aftonbladet.
SAMHÄLLE

Han fick hela sin hyreskostnad betald av riksdagen, trots att S-ledaren var sambo.

Aftonbladets reporter Anette Holmqvist avslöjade nyheten.

– Det var ett helt vanligt rutinjobb som gav utdelning, säger Anette Holmqvist.

Förra fredagen avslöjade Aftonbladet att Socialdemokraternas partiledare Håkan Juholt inte har rent mjöl i påsen. Han hade i flera år låtit riksdagen stå för hela hyran i Västertorp – trots att han delade lägenheten med sin sambo Åsa Lindgren.

Nyheten uppdagades dagen innan av Aftonbladets reporter Anette Holmqvist.

– Det var inte svårt alls. Det är en offentlig uppgift – jag begärde bara ut den hos riksdagsförvaltningen, säger hon.

Fick ut dokumenten

Anette Holmqvist fick ut de dokument som styrkte Juholts bostadsfusk: lägenhetskontraktet med parets namn och ansökningsblanketten för bostadsersättning.

– Jag kollade Juholts boende hos riksdagsförvaltningen. Det var ett helt vanligt rutinjobb som gav utdelning, säger Anette Holmqvist.

Hon hade Håkan Juholts adresser till hans båda bostäder sedan tidigare. För att försäkra sig om vem eller vilka som stod skrivna på de olika adresserna ringde hon till folkbokföringen.

"Inte alldeles solklara"

Sedan kämpade Anette Holmqvist flera timmar med att reda ut riksdagens riktlinjer. Riktlinjerna var svåra att förstå även för henne till en början.

– Jag håller med S-kanslichef som redan i min artikel första dagen slog fast att riksdagens regler för vad som gäller inte är alldeles solklara. Jag fick fråga och fråga om på riksdagsförvaltningen flera gånger för att förstå vad de ansåg att Juholt hade gjort fel, säger Anette Holmqvist, som arbetade långt in på kvällen.

Dagen för avslöjandet fick hon ett annat svar av S-ledaren.

– Håkan Juholt själv verkade anse att allt var solklart, så sa han i alla fall på presskonferensen klockan tio dagen därpå.

Andra medier tog efter

Aftonbladets nyhet om bostadsfusket togs upp i alla tänkbara medier. Nu har en vecka gått och drevet fortsätter mot Juholt.

– Jag insåg naturligtvis att det här skulle bli besvärande för honom men att det skulle få sådana här proportioner kunde jag aldrig föreställa mig. Historien började leva sitt eget liv när alla andra redaktioner också gick i gång, säger Holmqvist.

Eftersom upptäckten var en rutinkontroll kunde andra medier snabbt ta fram samma information.

Krävde inte betalning

Håkan Juholt har ställts tillsvars många gånger sedan dess, men Aftonbladet krävde aldrig att han skulle betala tillbaka sitt bidrag. I lördags skrev Juholt på sin Facebook-sida att han betalade "det kvällstidningarna tyckte jag borde göra."

– Så var det inte. Det var Håkan Juholts egen kanslichef som direkt vid första samtalet med mig slog fast att Juholt skulle betala tillbaka, att han ville göra rätt för sig, säger Anette Holmqvist.

Detta kom riksdagsförvaltningen och Socialdemokraterna överens om tidigare på dagen. Partiet väntade bara på uträkningen från förvaltningen om hur stort beloppet skulle bli. Notan slutade på 160 000 kronor.

Vad tror du att avslöjandet leder till?

– Antagligen att andra riksdagsledamöter kommer att akta sig för att göra just det här felet och att vi i media kommer att kolla ledamöters boenden mer noggrant framöver, säger Anette Holmqvist.

ARTIKELN HANDLAR OM