L öppnar för avgifter på svenska motorvägar

avPär Karlsson

Publicerad:

Snart kan du få pröjsa en slant för att ta bilen på svenska motorvägar.

I alla fall om Liberalernas partiledning får som de vill.

Avgifterna vill man se på sträckor där det redan finns bra kollektivtrafik och partiet pekar ut Stockholm-Uppsala som ett exempel.

Motorvägsavgifter har hittills varit ett europeiskt fenomen för svenska semesterfirare som tagit bilen ned genom Europa. Men nu vill Liberalerna att en avgift ska införas även på svenska vägar.

Inför L:s landsmöte i november har partistyrelsen skrivit en klimatrapport som man vill att ombuden ska ställa sig bakom. Det är en del i L-ledaren Nyamko Sabunis arbete med att profilera partiet i klimatpolitiken.

Där finns en lång rad förslag med för att ställa om samhället.

Partistyrelsen vill bland annat att det ska införas vägavgifter för att få fler att välja kollektivtrafiken och lämna bilen hemma. Den som kör en utsläppsfri miljöbil ska inte behöva betala.

”Hela Sverige måste ställa om”

Avgifterna ska finnas på de motorvägssträckor där ”det finns särskilt goda kollektivtrafikalternativ”.

Klimatpolitiska talespersonen Helena Gellerman (L) pekar ut sträckan Stockholm-Uppsala som ett exempel.

– Hela Sverige måste ställa om, vi vill få en överföring från fossilt bränsle till fossilfritt, säger hon.

Med avgiften tror hon att en del bilister skulle tänka om.

– Antalet som åker kollektivt ökar redan ganska kraftfullt, det vill vi också bygga ut. Samtidigt är det många som åker bil till jobbet. Men finns det en avgift skulle nog fler tänka om, om det faktiskt finns bra kollektivtrafik på den sträckan.

Bara på sträckor med bra kollektivtrafik

Gellerman menar att förslaget skiljer sig från andra kostnadsökningar som bilister drabbats av i Sverige, som ökad bensinskatt.

– Tanken är ju att det bara ska vara där det finns bra kollektivtrafik, det ska finnas ett annat alternativ. Bensinskatten slår blint över hela landet.

Förslaget tror hon inte bara skulle locka fler till kollektivtrafiken, det skulle även få fler att köpa miljöbil.

– Ska vi nå klimatmålen till 2030, att minska utsläppen från transporter med 70 procent, så måste vi hjälpas till allihop, säger Gellerman.

De pengar som tas in vill L att staten, tillsammans med de som kommer från trängselskatten i Göteborg och Stockholm, ska lägga på investeringar i bland annat ny laddningsinfrastruktur och andra klimatsmarta transporter.

Liberalernas landsmöte arrangeras i Västerås 15–17 november.

Publicerad:
ARTIKELN HANDLAR OM

Bilar