PRO har gått 41 miljoner back – på fyra år

SAMHÄLLE

PRO har gått med 41 miljoner i back på fyra år.

En av orsakerna är att man köpte ett it-system, ”Hjördis”, för 13 miljoner kronor.

– Man köpte en Rolls Royce, när man behövde en Volvo, säger en källa.

Nu öppnar PRO:s ordförande för att medlemsavgifterna kan behöva höjas.

PRO:s ekonomi blöder.

På fyra år har det egna kapitalet minskat med 41 miljoner. Från 110,5 miljoner 2013 till 69,4 miljoner 2016.

Nu står man dessutom inför stora investeringar när det gäller herrgården i Gysinge, som måste renoveras.

It-systemet ”Hjördis”

En annan stor post handlar om inköpet av ”Hjördis”, ett it-system för att hantera medlemsuppgifter.

– Vi har investerat i ett modernt medlemssystem, för att vi ska kunna kommunicera med medlemmarna på ett effektivt i framtiden, säger förbundssekreterare Johanna Hållén.

Vad kostade det?

– Ungefär 13 miljoner kronor. I det ingår även utbildningsinsatser, eftersom det är viktigt att våra förtroendevalda kan hantera systemet. Det var en stor satsning som vi gjorde 2014 och 2015.

1 av 4 | Foto: Stefan Jerrevång
Förbundssekreteraren Johanna Hållén

”Onödigt avancerat”

Men en källa med insyn säger till Aftonbladet att medlemssystemet ”Hjördis” varit onödigt avancerat och att det egentligen inte är något som medlemmarna är i behov av.

– När man pratar med föreningarna så har de inget behov av en massa avancerade funktioner. De vill kunna göra ett utskick och inkassera medlemsavgifterna, behovet finns inte av ett avancerat system. Det är väldigt lätt att köpa en Rolls Royce när man behöver en Volvo, säger en medlem i PRO med insyn.

Personen är också kritisk till bristen på transparens inom PRO och att man inte talar klarspråk om den ekonomiska situationen.

– Det här är en het potatis som man försöker gömma. Ingenstans i årsredovisningarna pekar man på det här, ingenstans i PRO-tidningen står det att man har problem eller att saker har kostat pengar. Det står tvärtom att allt är bra och ”vad duktiga vi är”.

PRO: Systemet är inte användarvänligt

PRO:s presskontakt Malin Wennberg skriver i ett mejl till Aftonbladet att det finns problem med ”Hjördis”:

”PRO:s medlemssystem är igång och fungerar tekniskt men har inte fullt ut svarat upp mot våra förväntningar under den första perioden. Systemet är framförallt inte så användarvänligt som vi skulle önska, särskilt om man bara nyttjar det någon gång ibland vilket kan vara fallet för förtroendevalda lokalt.”

Hon tillägger PRO lägger mycket resurser på att utbilda medlemmar för att kunna hantera systemet, samt att kan bli ytterligare kostnader i framtiden.

”I takt med att det finns ekonomiska förutsättningar kommer vi att fortsätta att investera i fler funktioner i systemet för att bättre kunna kommunicera med våra hundratusentals medlemmar.”

Avgiften kan höjas

PRO:s förbundsordförande Christina Tallberg säger till Aftonbladet att man jobbar ”offensivt” med frågorna kring ekonomin, och att det mycket handlar om att öka antalet medlemmar - som just nu sjunker.

– Vi vet om det här, men vi har en offensiv hållning – att vi ska förbättra medlemsantalet. Vi jobbar mycket med de som av någon anledning inte vill fortsätta vara med. Vi har stor fokus på det, säger Christina Tallberg.

Kapitalet har minskat med 41 miljoner. Kan det fortsätta så?

– Nej, vi måste naturligtvis... numera finns det flera medvetna beslut. Vi håller ögonen på det.

Hur länge kan ni fortsätta gå back?

– Vi får se vad kongressen tar för beslut nästa år, vi har inte höjt avgiften sedan 2008.

Kan det bli en avgiftshöjning?

– Jag kan inte säga det ännu, vi har en arbetsgrupp som tittar på det. Det är inte uteslutet, men det är kongressen som beslutar om det, säger Christina Tallberg.

Så försökte PRO sopa igen spåren 01:12
ARTIKELN HANDLAR OM