ÖB om ryska 'spökplanen': Korkat och farligt

1 av 2 | Foto: CAROLINA BYRMO
Micael Bydén, överbefälhavare.
SAMHÄLLE

I december 2014 var ett ryskt militärt plan nära att kollidera med ett civilt plan som lyfte från Kastrup.

Det ryska spaningsplanet flög med avslagen transponder och var därmed svårt att upptäcka.

Sveriges ÖB Micael Bydén är starkt kritiskt till det ryska beteendet.

–  Att ge sig in i den miljön, på medelhög höjd i halvrackigt väder nära en stor flygplats – det är bara korkat, säger han.

Under 2014 inträffade ett flertal incidenter, där ryska plan med avslagna transpondrar var nära att kollidera med civila flygplan.

Bland annat var ett ryskt signalspaningsflyg bara 90 meter ifrån ett SAS-plan som lyft från Kastrup. 

Enligt ÖB Michael Bydén följer agerandet ett mönster som Försvarsmakten kunnat följa tydligt de senaste åren. Det berättade han vid ett seminarium hos  Totalförsvarets Forskningsinstitut i Almedalen.

– Vi har sett de här nära flygningarna själva, vi ser hur man provokativt kommer nära. Det här har pågått under ett antal år. Det är ett mönster att signalspaningsflygplan inte använder sin transponder vilket gör att de inte syns, säger han.

"Är bara korkat"

Incidenterna under 2014, då man flög söder om Skåne nära flygplatsen Kastrup, beskriver Michael Bydén som "korkade".

– Att ge sig in i den miljön, i ett flygplan på medelhög höjd i halvrackigt väder nära en stor internationell flygplats - det är bara korkat.

Enligt Micael Bydén så är provokationerna något som är planerat från hög nivå.

– Normalt sett är det så att vilka rutter man flyger, det är inget som en befälhavare hittar på. Det är planerat. I någon mån ingår det här i ett större spel.

Olycka i fel syfte

Han menar att faran i det ligger i att en plötslig olycka också mycket väl kan spela Ryslsland i händerna.

– Det kan vara så att ett misstag resulterar i en olycka och då kan man använda det i felaktigt syfte. Risken är hög att det händer något som vi inte vill ska hända. Delar av det här uppträdandet är helt förkastliga och rent ut sagt farliga.

ARTIKELN HANDLAR OM