Drevs av musiken

Behring Breivik vred upp volymen på rekviem i Ipoden till max för att våga döda

Foto: SCANPIX/SUNDAY MIRROR
GREPS MED LURARNA I ÖRONEN I sitt manifest beskriver Anders Behring Breivik hur han skulle undertrycka sin rädsla under massakern. Genom att lyssna på dödsmässan ”Lux Aeterna”, instrumental ödesmättad musik som bland annat använts i ”Sagan om de två tornen” och tv-serien ”Lost”, skulle han hålla sig fokuserad. När han greps av insatsstyrkan efter att ha skjutit ihjäl minst 68 människor å Utøya hade han fortfarande lurarna i öronen, enligt tidningen VG.
NYHETER

OSLO. Anders Behring Breivik lyssnade på musik under massakern – för att hålla sig fokuserad.

När han greps hade han hörlurar på sig, kopplade till en mp3-spelare, skriver Verdens Gang.

I sitt manifest skrev han:

– Dessutom kommer jag sätta min Ipod på maxvolym som ett verktyg för att undertrycka rädslan om det behövs.

Foto: Foto: SCANPIX
De döda ligger övertäckta vid strandkanten efter massakern på Utøya.

Överlevande från Utøya har berättat hur Anders Behring Breivik, när han gick runt på ön och sköt ihjäl minst 68 människor, hela tiden verkade lugn och fokuserad.

Skulle stoppa rädslan

Nu rapporterar VG att terroristen, enligt uppgifter från polisen, hade hörlurar i öronen när han greps av den norska insatsstyrkan. Och av allt att döma lyssnade han på musik under själva massakern, uppger tidningens poliskällor.

I sitt så kallade manifest, på drygt 1 500 sidor, skriver Behring Breivik om hur hans mentala och fysiska hälsa kommer att reagera på grymheterna.

För att hantera oväntade reaktioner planerar han därför att lyssna på musik – för att undertrycka rädslan om det behövs.

Använts i filmer

Musiken han lyfter fram är den engelska artisten Clint Mansells dödsmässa ”Lux Aeterna”. Den instrumentala, suggestiva och ödesmättade musiken har använts till flera filmtrailrar, bland annat ”Sagan om de två tornen”, den andra filmen ur trilogin Härskarringen, och tv-serien ”Lost”.

Breivik fortsätter:

– Jag kan bara sätta ”Lux Aeterna” av Clint Mansell på repeat, eftersom det är

en sådan kraftfull sång. Kombinationen av dessa faktorer kommer att ge ett extremt fokus och en dödlig makt – en ”enmans-armé”.

”Lux Aeterna” betyder ”evigt ljus” och är enligt Behring Breivik själv en passande titel.

– Jag har lyssnat på låten flera hundra gånger och jag verkar aldrig tröttna på den.

Han skriver att han inte fruktar döden, men att låten ändå har en lugnande effekt på honom.

Räknade med gripande

Behring Breivik ville att det skulle vara just ”Lux Aeterna” som strömmade ur hörlurarna, när han eventuellt skulle gripas av polisen:

– Du försöker att undvika konfrontation, men till slut omringar de dig. Och du hör den här låten ...

Oslopolisens stabschef Johan Fredriksen vill inte kommentera VG:s uppgifter om hörlurarna och terroristen Anders Behring Breiviks musik, av hänsyn till utredningen.

FAKTA

Hyllar svensk sångerska

I sitt manifest skriver Breivik om musik han lyssnar på.

Norska artisten Helene Bøksle, som gjort musik till det våldsamma datorspelet ”Age of Conan”:

”Låtarna är verkligen mäktiga och motiverande och till och med värdiga att spela under en martyroperation”, skriver Breivik som också kan föreställa sig att dö lyssnande på musiken:

”Det mest ärorika sättet att dö martyrdöden i strid på.”

Breivik uppskattade även den svenska artisten Saga, som sjunger poplåtar med nationalistiska texter. Han varnar dem som laddar ner låtarna för övervakning ”av den svenska underrättelsetjänsten och den svenska mångkultur-regimen”.

Saga beklagar på sin hemsida att hon uppges ha inspirerat Breivik: ”Jag har aldrig manat till våld och jag kommer aldrig att göra det.”