Falsk källa lurar amerikanska medier

NYHETER

Förra veckan rapporterade Fox News om att Sarah Palin trodde Afrika var ett land.

Enligt MSNBC kom uppgiften från Martin Eisenstedt, en politisk rådgivare till John McCain.

Nu avslöjar The New York Times att källan inte existerar.

Sarah Palin.

Amerikanska Fox News berättade förra veckan att vicepresidentkandidaten Sarah Palin trodde att Afrika var ett land och inte en kontinent.

Enligt tv-kanalen MSNBC var källan Martin Eisenstadt, en politisk rådgivare åt republikanernas presidentkandidat John McCain.

Eisenstadt driver en blogg där han spred information inifrån valkampanjen. Han återfinns även på flera videoklipp på YouTube.

En bluff

Men nu avslöjar New York Times att Martin Eisenstadt inte existerar.

Det är alltså inte Eisenstadt som är källan bakom Fox News uppgifter om Palins geografikunskaper.

Hans blogg är ett skämt och videoklippen är falska.

Karaktären är påhittad av filmskaparna Eitan Gorlin, 39 och Dan Mirvish, 40.

Syftet är att marknadsföra en idé till en TV-show där Eisenstadt är en av huvudpersonerna.

"Skulle inte ha sänts"

Att medierna i USA rapporterat friskt om Martin Eisenstadts läckande information är mediernas eget fel, hävdar filmskaparna.

– Med en nyhetscykel på 24 timmar rusar de på allt de kan hitta, säger Dan Marvish till The New York Times.

Enligt Jeremy Gaines, talesman för nyhetskanalen MNSBC, begick kanalen misstaget då en av medarbetarna fick ett e-mail från en annan kollega och tog för givet att informationen om vem som läckt om Sarah Palin hade kontrollerats.

– Den undersöktes inte. Inslaget skulle inte ha sänts, säger han nu till New York Times.