Så försöker Trumps kampanj få väljare att stanna hemma

”Vill få kvinnor och afroamerikaner att förlora hoppet”

Donald Trump.
NYHETER

NEW YORK. Opinionsmätningarna är tydliga: Donald Trump verkar vara på väg att förlora presidentvalet.

Nu lägger kampanjen om strategin. Målet är att väljargrupper som miljardären har svårt att nå ska strunta i att rösta.

Det sker med specialkampanjer och riktade budskap – för att få människor att tappa tron på politiken, rapporterar Bloomberg.

När USA:s första dam Michelle Obama för första gången kampanjade tillsammans med Hillary Clinton på torsdagen var hennes budskap tydligt: Den andra sidan försöker få er att tro att era röster inte spelar någon roll. Gå inte på det.

–  I USA är det väljarna som bestämmer vem som vinner och vem som förlorar.

– Ni får inte förlora hoppet, sa kvinnan som blivit Clinton-kampanjens starkaste kort.

Vill minska valdeltagandet

Under valrörelsens slutspurt har Donald Trump trappat upp budskapet om att valet är riggat – samtidigt som han gång på gång vädjar till sina supporters att ta sig till vallokalerna för att rösta.

Men enligt opinionsundersökningarna verkar det inte räcka. I takt med att fler och fler mätningar visar att Hillary Clinton ligger före har Trumps kampanj riktat om sina resurser.

I stället för att locka nya väljare fokuserar staben nu på att få ner valdeltagandet.

Gör egna modeller

Bloomberg Businessweek har fått tillträde till en mycket sluten del av Donald Trumps valmaskineri: Högkvarteret i San Antonio, Texas, som är kampanjens digitala nervcentrum.

Där arbetar över 100 människor med bygga databaser för att kartlägga väljare, skräddarsy budskap i sociala medier och lägga upp strategier. De har gjort en egen modell över hur Trumps väg till Vita huset kan se ut, kallad ”Battleground optimizer path to victory”. Ett forskarteam lägger runt 100 000 dollar i veckan på väljarundersökningar.

Tre strategier

Det är också i San Antonio som taktiken för att minska valdeltagandet har tagits fram.

En strateg berättar för Bloomberg att de arbetar utifrån tre huvudspår:

– De är inriktade på tre grupper som Clinton behöver för att vinna stort: Idealistiska vita liberaler, unga kvinnor och afroamerikaner.

För att få dessa väljare att stanna hemma den 8 november använder sig kampanjen av skräddarsydda budskap, riktad reklam och specialinlägg i sociala medier.

”Vet att det fungerar”

Attackerna mot det som framkommit om Clinton i Wikileaks-mejlen ingår i den här strategin, enligt tidningen. Målet med dem är att avskräcka vänster-liberaler som stöttade Bernie Sanders.

Presskonferensen med kvinnorna som anklagar Bill Clinton för sexövergrepp är en annan del. Den syftade till att få kvinnor att strunta i att rösta.

Gentemot svarta använder sig staben av ett Hillary Clinton-uttalande från 1996. Då sa hon att vissa afroamerikanska män är ”superpredatorer”. Ett reklaminslag med det budskapet spelas nu i en del radiostationer som är populära i den här väljargruppen. Det kommer också dyka upp på Facebook i icke-publika poster som kan styras så att de visas för exakt de människorna som kampanjen vill nå.

– Vi vet det här fungerar, för att vi har gjort modeller av det. Det kommer ha en dramatisk effekt på hennes förmåga att få de här människorna att rösta, säger Brad Parscale, ansvarig för Trumps sociala medier-arbete, till Bloomberg.

”Försöker nå alla”

Donald Trump har inte uttalat sig om strategierna. Hans vicepresident-kandidat Mike Pence fick dock frågor om uppgifterna i tv-programmet ”Morning Joe” på fredagen.

– Jag har inte läst artikeln men det som framkommer är stötande för mig. Sådant språk representerar inte hur vi arbetar. Donald Trump och jag vill att alla amerikaner som har möjlighet röstar i det här valet. Det är vårt budskap, sa han då.

Han fortsatte:

– Jag har aldrig hört någon i vår kampanj prata på det sättet. Och det är inte vår inställning. Vi försöker nå alla amerikaner.

Sannolikhet just nu att bli president:

Clinton: 71,4%   Trump: 28,6%

Hur kan det skilja så mycket fast opinionen är jämn? Klicka här för förklaring.

Källa: FiveThirtyEight 8 nov (baserat på prognos i alla stater).

Sammanställning: Johan Furusjö