Stefan Löfven plankar lobbyorganisation

1 av 2
NYHETER

MALMÖ/STOCKHOLM. För ett år sedan föreslog flera lobbyorganisationer studielån för körkort.

När S-ledaren Stefan Löfven föreslog samma sak i sitt sommartal plankade han billobbyns formuleringar.

– Det är glädjande att de läser det vi skriver, säger Bil Swedens vd Bertil Moldén.

Lobbyorganisationen Bil Sweden har kämpat i flera år för att fler unga ska ta körkort. De senaste åtta åren har man haft seminarier i Almedalen och försökt påverka de politiska partierna att underlätta för unga. I dag är det framförallt allt personer mellan 18 och 24 i storstäder som i allt mindre utsträckning tar körkort. Ett problem då ungdomsarbetslösheten är hög och många arbetsgivare kräver körkort – som med lektioner och kurser i dag kan kosta uppemot 25 000 kronor.

Ett av organisationens förslag är därför att det ska gå att ta CSN-lån för körkort.

– Redan på Mona Sahlin-tiden sa jag till henne att det här håller på att bli en klassfråga, säger Bil Swedens vd Bertil Moldén.

Enligt honom har även nuvarande partiledaren Stefan Löfven varit på Bil Swedens seminarium i Almedalen. Och S-ledaren verkar tagit intryck av lobbyorganisationerna. I sitt sommartal i söndags tog han upp att körkort i dag blivit en klassfråga. Han pratade också om ett moment 22 för ungdomar som inte kan skaffa körkort för att de inte har jobb, och inte kan skaffa jobb för att de inte har körkort.

"Glädjande"

Samma formulering återfinns i en rapport sammanställd av bland andra Bil Sweden, Svenskt näringsliv och flera trafikskoleorganisationer.

– Det är glädjande att Stefan Löfven har lyssnat på oss, säger Bertil Moldén.

Patrik Kronqvist, ledarskribent på Expressen, tycker att Löfven med sitt körkortsförslag i praktiken redan utsett årets lobbyist: bilindustrin och körskolorna.

När Aftonbladet träffar Stefan Löfven på hans valturné i Malmö förnekar han att han tagit intryck av lobbyorganisationer och plankat deras formuleringar.

– Nej, vi har tänkt till själva därför att det är viktigt att ungdomar får den här möjligheten.

Vad är förklaringen till att det har blivit så här nästan ordagrant i rapporten från Bil Sweden och i ditt tal?

– Jag vet inte alls vad det har att göra med. Vi har diskuterat ett förslag vi tycker är bra och jag står för det och det kommer bli bra för ungdomar.

ARTIKELN HANDLAR OM