M:s nya valsajt – en attack mot de rödgröna

Moderaternas nya sajt handlar uteslutande om de rödgrönas politik

1 av 4
Moderaternas nya valsajt jobbvalet.se
NYHETER

Nu har Moderaterna lanserat sin nya sajt inför valet – och den fokuserar på att enbart lyfta fram hur oense de tre rödgröna partierna är i olika frågor.

Att partiet skulle svartmåla sin motståndare förnekar Moderaternas partisekreterare Kent Persson.

– Vi ser det som ren kunskapsupplysning, säger han.

Inför riksdagsvalet den 14 september har Moderaterna lanserat en ny sajt, jobbvalet.nu. På sajten räknar partiet upp olika valfrågor som Moderaterna anser att de rödgröna partierna inte är överens om, exempelvis försvaret, inkomstskatter och skolan.

Idén till den nylanserade sajten föddes efter söndagens ekonomidebatt, som sändes i SVT.

– Ekonomidebatten visade tydligt att alliansen håller ihop och gillar varandra. I debatten blev det påtagligt tydligt att de rödgröna partierna står långt ifrån varandra. Det vill vi förtydliga för väljarna, säger Moderaternas partisekreterare Kent Persson.

”Viktigt att visa konstrasterna”

Kent Persson förklarar att syftet med sajten är att redovisa den brist på överenskommelse bland de rödgröna partierna som Moderaterna anser råder.

– Det är viktigt att visa kontrasterna. Alliansen förbereder sig gemensamt inför valet, för att ge gemensamma besked. Vi håller det vi lovar. Hos de rödgröna får man känslan av att de lovar allt till alla, men det skiljer sig mycket mellan de tre partierna. Det behöver väljarna få veta, säger han.

Han menar att den största konsekvensen av att inte komma överens är att det blir svårt att hålla ordning och reda på ekonomin.

– Då leder det till nedskärningar. Det skapar dåliga förutsättningar för företag att växa.

Svartmålning

I mitten av augusti fick Stockholmsmoderaterna kritik för att ha satt upp valaffischer med budskap som "140 000 nya bostäder kan hälsa hem" och "Boom! Där rök försvaret" i huvudstaden. Kampanjen var värd 24 miljoner kronor och

Greppet kallades för negative campaigning av statsvetare, då den bedömdes svartmåla motståndarens politik.

I och med sin nya sajt fortsätter Moderaterna med samma grepp.

– Vi ser det som ren kunskapsupplysning. Det är viktigt att väljarna får reda på det. Det handlar inte om negative campaigning, utan det handlar om konsumentupplysning. Det är stora skillnader på de rödgröna. De tycker olika, säger Kent Persson.

Han tycker inte att sajten smutskastar oppositionen över huvud taget.

– Vi beskriver bara vad vi tycker. Det är ren sakupplysning.

Varför fokuserar ni på att lyfta fram negativa saker hos motståndaren i stället för att fokusera på vad ni själva vill?

– En valrörelse handlar om vad man själv vill, men också om konfliktytorna i valet och vilka alternativ som väljarna ska ta ställning mellan, säger Kent Persson och fortsätter:

– I och med att de (de rödgröna partierna, reds. anm.) inte visar väljarna att de tycker olika tycker vi att det är rimligt att väljarna får se vad de tycker.

Erik Nises, presskontakt åt Stefan Löfven, säger att Socialdemokraterna inte intresserade av att kommentera sajten.

– Vi har inga synpunkter på Moderaternas kampanjsajt. Om de kommer med politiska förslag så kommenterar vi gärna dem, men inte deras sajter och tricks i valrörelsen. Vi har fullt upp med att presentera våra förslag och vad vi vill göra. Kampanjsajten är vi inte intresserade av, säger han.

ARTIKELN HANDLAR OM