Även utredarens förslag kritiseras

Så tycker oppositionspartierna om tidigare betyg

1 av 8 | Foto: Fredrik Lerneryd
Stefan Löfven och Socialdemokraterna vill se betyg från årskurs 6.
NYHETER

Kritiken låter inte vänta på sig.

De rödgröna partierna och lärarförbunden är förskräckta över regeringens utredning om betyg från årskurs fyra.

– Det här är helt fel väg att gå, säger Eva-Lis Sirén, Lärarförbundets ordförande.

Regeringens utredare Martin Ingvar presenterade i dag sin utredning av förslaget om tidigare betyg och gick helt på Alliansens linje om betyg från årskurs fyra.

Det fick kritikerna att ännu en gång stämma upp i kör.

– Det här är helt fel väg att gå. Det är inte vad svensk skola behöver för att vända resultaten. Det är inte tidigare betyg som ger lärarna mer tid till undervisningen. Det är inte tidigare betyg som ger eleverna mer av särskilt stöd. Det här ät inte vad som gör läraryrket mer attraktivt, säger Eva-Lis Sirén, Lärarförbudets ordförande.

”Är en quick fix”

Sirén menar att det i stället är lärarna som bäst vet vad eleverna behöver. En procent av lärarna som tycker att tidigare betyg är den viktigaste åtgärden för att bidra till att vända elevernas kunskapsresultat.

– I stället vill lärarna ha möjlighet att locka många till läraryrket. Det är inte de här åtgärderna som man ska fokusera på om man ska åtgärda och förändra det som är viktigt på riktigt. Det här är en quick fix och man undrar om det här är ett sätt att ducka för den viktiga lärarlönefrågan från Björklunds sida, säger Sirén.

S-ledaren Stefan Löfven har inför den kommande mandatperioden lovat att lägga 2,5 miljarder till höjda lärarlöner. Jan Björklund (FP) har bett om att få återkomma i den frågan och hänvisar till Alliansens valmanifest, som ska spikas tillsammans med budgeten i helgen i statsministerns sommarresidens Harpsund.

Kräver mera stöd

Björklund uppgav att betygen behövs för att uppmärksamma elevernas resultat tidigt.

Det håller Sirén inte med om:

– Lärarna vet redan vilka elever som behöver mer stöd. Nu måste vi sätta in det här stödet. Det är inte mer mätande som ger effekt på eleverna utan det är möjligheten att hjälpa dem.

MP:s språkrör Gustav Fridolin stämmer in.

– Betyg för tioåringar kommer inte att hjälpa svensk skola. Det säger forskning, lärarna. Det som behövs är att lärarna har makt att sätta in stöd i tid, tillräckligt med lärare, att lärare får vara lärare och inte ägna sig åt en massa pappersuppgifter, att fler vill bli lärare och höjda lärarlöner, säger Fridolin.

Däremot tycker han att de två övriga förslagen är bra ombedömningsstöd i svenska och matematik och kunskapkrav i läsförståelse från årskurs ett.

– Det har vi krävt länge och har i vårt valmanifest en läsa, skriva och räkna-garanti. Den har vi tagit fram tillsammans med Martin Ingvars forskning. Det gör skillnad. Där har Alliansen gått åt andra hållet, säger Fridolin.

ARTIKELN HANDLAR OM